11 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

11 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER gazeteciler kulaktan dolma bilgi pe- şinde okoşacaklarından ve bu bilgi da kendilerine maksatlı kimseler ta- rafından verileceğinden herkes işi bir tarafa çekecekti. Böylece, zaten fayla uzamış çekişmenin gerçek ma- hiyeti bir türlü tam bir berraklıkla görülmeyeceğinden ogene "şu hak- lıymış - hayır bu haklıymış" tartış- ması sürüp gidecekti. Partilerin hiç şüphesiz, herkesin önünde tartışmayacakları meselele- ri vardır. Ama CHP'deki tecrübe göstermiştir ki toplanan heyet bu derece kalabalıksa toplantıyı açık yapmak fayda vermektedir. Bir de- fa bu, CHP'nin en sıkı taraftarlığını yaptığı "açık rejim"e uyan bir dav- ranıştır. İkincisi, bilhassa İnönünün bazı sözlerinin duyulmuş olması son günlerin bir başka olayına, "Tu- ralın Emirnamesi Olayı"na ışık ge- tirmiştir. İnönü bu konuya doğru- dan doğruya dokunmamıştır. Ama "Sekizler" takımından Mehmet Ha- zerin Senatoda Turalın emirnamesi- ni ve Hükümetin ona arka çıkması- nı övmesini şiddetle yermiş, bunu tasvip etmediğini belirtmiş, hattâ açık açık "Benim görüşümün bu ol- madığı bilinmektedir" demiştir. Hesapların millet önünde, hiç bir gizli taraf bırakılmaksızın gö- rülmesi âdeti, "kandırıcılar"'ın çok olduğu toplumumuzda suni sisleri dağıtacak en tesirli usul gibi görün- mektedir. C.H.P. "Halkın sesi, hakkın sesi" CKopaklaki toplantı) EN bu haftanın içinde bir ja ükümet hakkında, Gene) Kur- may Başkanı Orgeneral Turalın meşhur emirnamesi dolayısıyla e dığı vaziyet üzerine gensoru açı rak; kürsüde İsmet İnönü görülür- se, buna hiç şaşmamak gerekecek- tir. Haftanın başındaki Salı günü. CHP Gruplarının yönetim kurulla- rının ortak toplantısına evinden, Meclis Grupu Başkan Vekillerinden Hilmi İncesulunun davetiyle çağı- rılan İno' nü toplantıya bu niyetle gitti. İncesulunun telefonu geldiği zaman Genel Başkan evinin bahçe- sinde, Genel Sekreter o Yardımcısı Dr. İbrahim Öktemle birlikte yürü- mekteydi. İncesulunun talebini İnö- 6 nüye Öktem nakletti. Genel Baş- kan: "— Aaa, giderim-." dedi. Bir süreden beri Parlâmentoda "CHP adına" diye yapılan bazı ko- nuşmalar ve 8'lere dahil Başkan Ve- killeriyle onların izindeki bir takım kimselerin davranışları Genel Baş- kanın midesini bulandırmıştı. Me- selâ Senatoda bir ehmet Hazer çıkmış. Turalın emirnamesini ve Hükümetin davranışlarını tuttukla- İnönü konuşuyor Kestirip attı rını söylemişti. Senato Grupunun Başkan Vekili, 8'lerden Fehmi Al- paslan daha da büyük bir pot kır- mıştı. Eğitim Bütçesinin görüşül- mesi sırasında Gru nın Solunun samimi destekleyicile- rinden Hüseyin Atmaca konuşmuş, "solcu" diye oraya buraya sürülmek İstenilen öğretmenleri savunmuş, o- nu takiben Alpaslan kürsüye çıkıp AP'lilerin alkışları arasında, bu söz- lerin CHP'yi ilzam etmediğini bil- AKİS dirmişti. Halbuki Atmacanın konuş- masının metni daha önceden öteki Başkan Vekili -gene 8'lerden- Ferit Melen tarafından görülmüş, tasvip edilmişti. Grup yöneticileri köyü ço- maksız bulduklarından -yahut san- dıklarından- istedikleri gibi davra- Hee inancı içinde kendile- e göre bir politika yapıyorlardı, İnönü haftanın başındaki o Salı gü nü, Gensoru Önergesinin görüşü. mesinde CHP Grupu adına bizzat konuşacağını açıkladıktan sonra: - CHP elbette ki böyle bir ko- nunun Meclis tarafından ele alın- masını isteyecektir" dedi. İsmet İnönü saten, İl Başkanla- rı toplantısında "yem arayan uçan kuşa komünist demek metodu"ndan bahsederken Tural - Demirel ikilisi- nin "komünizmle mücadele" anlayı- şını takbih ediyordu. CHP Genel Başkanı toplantının son günü de, "komünist avı" paravanası arkasın" da bir şiddet ve tedhiş rejimi dene- mesine girişileceğinden endişe etti- ğini söyledi, buna asla müsaade et- meyeceğini kesinlikle bildirdi. e He- men hemen aynı esnada, Hürriyetin İktidara yakınlığıyla bilinen Cüneyt Arcayüreği minarenin kılıfı hakkın- da bilgi veriyor, nasıl suçlar icat e- dilip bunlara ne cezalar biçileceğim Hasan Dinçer tarafından hazırlatıl- makta olan bir tasarıya atfen açıklı- yordu. Çok şey -ve bilhassa yaratılan hava-, yakın bir geçmişte Menderes bir şiddet tedbiri getirirken yapılan hazırlıkları hatırlatıyordu. Ama bu hava beklenilen neticeyi vermişti ve Menderesin karşısına dikilen İnö- nüyü, böyle heveslerin yeni, şampi- yonlarının karşısına dikmişti. enel çıkladıktan sonra ilâve etti: "— Her halde Bütçe görüşme- lerinde de Grup adına ilk sözü ben alacağım!" , çizmeleri gene çekmişe ben- yordu. Kuğunun şarkısı Zaten Paşa çizmeleri, İl Başkanları toplantısında çekti. İnönüyü o- rada görenlerin kendisinin ne. ka- dar kararlı ve azimli olduğunu far- ketmemeleri oimkânsızdı. Açış ko- nuşmasını a zemberek bir "va- ziyet alma" şeklinde (o hazırlamıştı. 8'leri bütün hüviyetleriyle teşhir e- diyordu, üstelik çok manalı bir de- LL Şubat 1967