11 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

11 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

— Memleketteki huzuru kimse bozamaz. Eski rezaletlerin hortlamasına imkân vermiye- ceğim. Memleketin huzurunu bozanların, rahat durmayanların kafasını ezmeğe kati surette Kararlıyım. Bundan kimse istisna edilemez." Bu her halde, bir Kardeşlik Haftasının açı- lış gününe çok fazla uyan bir girizgâh değildi. Ama tehdit ve bazı A.P. mensuplarının tutuk- lanmaları Gümüşpalanın partisinden yeni yeni takımları alıp Alicanın partisine itti. Bilhassa iki yeni parti arasında henüz bir karar verme- miş olan ve bazı özellikleri dolayısıyla ihtiyatlı davranmayı tercih eden Doğuda, Y.T.P.'nin AP.'ye nazaran rağbet görmesi, bir yandan Yusuf Azizoğlu gibi "bölge adamları"nın tesiri neticesiyken diğer taraftan da Alicanın Gür- sele yakın olduğunun duyurulması sayesinde sağlandı. Öyle ya, A.P.'nin üzerine zaman Zza- man yıldırımlar düşerken Y.T.P. bir paratoner altındaymış gibi güven içinde, işlerini idare edi- yordu. Ama bunda, Y.T.P.'lilerin A.P.'liler ka- Kurucu Meclis, Başkanlığına rimli ve başarılı, ciddi çalışmasında Orbayın başkanlı; dar aşın gitmemelerinin de rolü oldu. İsmet Paşanın Y.T.P.'yi AP.'den daha bir endişeyle takip etmesi de Alicanın şahsı hak- kında beslediği kanaatin dışında, biraz bu se- bepten oldu. Doğuda 1957 seçimlerini C.H.P. kazanmıştı. 1960'da seçim yapılsaydı, durum öyleydi ki altıokun zaferi daha da ezici hal alır- dı. Ama M.B.K. İdaresinin talihsiz "Ağa aleyh- tarı politika"sı hem İsayı, hem Musayı gücen- dirmiş ve Muhammede de yaranamamıştı. M.B.K. ile C.H.P. çok gözde paralel göründü- günden Doğu, yeni seçimlerde oy vermek için bir parti arıyordu. Bu parti bulunmadığı tak- dirde bir çok seçmenin, ya gerçekleri kavraya- cağından, ya da "Neme lâzım.." diye macera aramayacağından oyunu gene C.H.P. lehinde kullanması muhtemeldi. Halbuki Y.T.P. "Gür- sel Paşanın partisi" etiketi altında ortaya çı- kınca bir alternatif, Doğulu seçmen için belir- miş oluyordu. O günler C.H.P.'lilerin hem s1z- lanmalarını hatırlarım -bu, "Gürsel Paşanın Kâzım Orbayı seçmekle gayet iyi bir iş yaptı. Kurucu Meclisin ve- Şının büyük rolü oldu. Gürsel sonradan ken- disini Cumhurbaşkanlığı kontenjanından senatörlüğe getirecektir. Orbayın senatörlüğü esnasında Başbakan İsmet Paşayla Genel Kurmay Başkanı Cevdet Sunayın da katıldığı briç partileri yorucu bir hayatın tatlı dinlenme anlarını teşkil etti.