11 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

11 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

SOSYAL Sanat Değerlendirilen el emeği Turist vitrinin içinde o pırıl pırıl yanan, işlemeli büyük örtüyü göstererek yanındaki tercümana, "bu nefis birşey; Türkiyeye gelme- den, zaten türk elişlerinin ne kadar ince ve güzel olduğunu duymuştum, ama tabii çak pahalıdır" dedi. Türk Elsanatlarını o Tanıtına Derneği üyelerinden zarif bir hanım bu sözleri duymuştu, gülümsedi ve turiste, "öyle zannediyorum ki bu örtüyü çok ucuz bulacaksınız. 12 ki- şiliktir. 12 peçetesi vardır ve fiyatı 225 türk lirasıdır; 6 kişiliği ise, yal- nızca 87.550 TL. dir" diye seslendi. ye gerçekten şaşırmıştı. leme örtüye, inanamıyarak baktı Olay geride bıraktığıma hafta i- çinde Türk Elsanatlarının (o İzmir caddesindeki (osatış (mağazasında geçiyordu. İşlemeli büyük örtü, De- nizliden geliyordu. O çevrenin meş- ur abani işi ile yapılmıştı. El işi değildi tabii ama, o kadar güzel duruyordu. Aynı kumaşı Denizli, elbiselik, döpiyeslik olarak da ku- pon halinde satışa çıkarmıştı. Turist örtüyü derhal aldı. İyi bir iş yapmış elmanın hoşnutluğu içindeydi. Hem Türk o Elsanatları Tanıtma Derneğindeki gümüşişleri de onu aynı derecede o sarmıştı. Mardinin gelinbaşı işin kullandığı muazzam bir sallantılı gümüş ta- rak, en modern bir gecebaşı için biçilmiş kaftandı. Turist eski ogü- müş işçiliği ile yapılan, sallantılı ve sallantısız Şanel iğnelerine, ay- nen Anadoludaki şekillerini muha- faza eden çok zengin gümüş kolye- lere, telkari işlere, şık o broşlara hayran olmuştu. Gümüşiş yanında, Antebin bakır işleri, vazoları ve çe- şitleriyle ilgiyi çekiyor, zengin bir kilim ve cicim koleksiyonu türk el- sanatının en güzel örneğini veriyor- du. Türk Elsanatlarını Tanıtma Der- neğinin yeni mağazasında ilgiyi çe- ken yenilikler arasında (oAnkarada yapılan sedef kakma tahta işleri, tepsiler, şişler, kutular, Hacıbektaş taşından yapılmış çok modern şe- kerlik ve vazolar, duvar saksılıkları, seramikten yapılmış broşlar, kol- yeler, ufak tabaklar ön sıralan al- maktaydı. o Samsun aşma Enstitüsünün deri ile çuvalı bera- ber kullanarak hazırladığı çok şık çantalar, 1967 Türkiyesinde inanıl- 11 Şubat 1967 HAYAT mayacak kadar ye pi fiyat eti- keti taşıyordu: 62.50 TL, Gine Sam- sundan gelen işli bir e. panosu, hem türk elsanatının inceliğini gösteriyor, hem de fiyat yönünden insanı şaşırtıyordu. Abani örtüler yanında, abaniden yapılmış çok şık. zevkini" ve ağır perdelikler, türk gösteren renk renk yün çoraplar, kütahya işi değişik tabaklar ve va- zolar, değişik parçalar ilgiyi çeki- yordu. Derneğin zevkli ve pratik görüşlü üyeleri, sepeti de en iyi bir şekilde değerlendirmişler ve meselâ yayvan bir pazar sepetinin içini plâstikle kaplamış, buna bir de, zin- cirle sepetin sapına bağlanan, aynı plâstikten yapılma ufak para çanta- sı eklemişlerdi. Sepet, plaj veya pa- zarda kullanılmak üzere, mükem- mel vs aynı oranda şıktı. Gönüllüler faaliyeti TE Elsanatlarını Tanıtma Der- neği, 1953 yılında Ankarada gö- nüllü ev kadınları tarafından kurul- muştur. Amacı, yurdun muhtelif yerlerinde yapılmakta olan türk el- sanatlarına ait mamulleri toplamak, bazılarını aynen, bazılarını günü- müzün ihtiyâçlarını karşılayacak şe- kilde yenileştirerek piyasaya (o sür- mektir. Böylece dernek, çok amaç- lı bir program güderek, bir yandan türk elsanatlarını en güzel örnek- leri ile, yurt içinde ve dışında tanı- tırken, bir yandan da bu işleri ya- pan sanatçılara, ev kadınlarına, yeni rada sergilenmekte ve devamlı ola- rak satışa çıkarılmaktadır. . İthal malı bir kolye dünyanın parasına satılırken, hakiki gümüşten yapıl- mış çok zengin bir yerli kolye, bü- (Basın A: 20162) —47 31