7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 27

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 27

Felsefe, Ruhiyat, İçtimaiyat 29 hayat hükümetin mürakabesinde, “Çocuk ve gençlik yetiş- trme,, teşekküllerinin idaresi altında inkişaf eder. Ehemmiyetle üzerinde durmalıyız ki bugünkü terbiye- nin esası, özü ailededir, Ana ve baba yavrularının terbiye- sinde en mühim rolü oynarlar, ona hayattan alınan örnekler üzerinde iyi mefhumları tanıtırlar; böyle bir mizaçta yetişen çocuk mektepteki derslerini kavramağa elverişlidir. Evinde ve mektebindeki her oyun kendisine yeni bir şey kazandırır, ve bu intibaların topluluğu hâdiselere ve cemiyet karşı kat” ve faal, ve makul bir temayül ve anlayış uyandırırlar. Anne, baba ve muallim yavrunun ruhi inkişafı seyrini dik- katle takip edip hesaplı bir metodla, onu zararlı fikirlerden korurlar. Küçüklüğüne bu kadar itina edilen çocuğun, gençliği daha titiz bir surette hazırlanır. Bu çağda, arkadaşile, yurt- taşile “Collaboration, : İşbirliği,, mefhumu olgunlaşır. Ve pek basit iş adamınımı şasılacak koca bir iş arkasındanı diğerleri- le birleşmiş mevcudiyeti farkedilir. Kooperasyon, karporas- yon, mele ve esnaf ve saire teşekkülleri dediğimiz bu sosyete içindeki cemiyetçilikler, şahsi menfaatlerinin biribirini yık- ması yerine biribirine kol ve omuz vererek müşterek br fay- da, ulusal bir ülkü önünde birleşmesile neticelenir. Memleketimizde kültür teşkilât ve sistemimiz, her mü- tekâmil milletin inkişatında esas teşkil eden bu metod üze- rinde yürümektedir. Ders kitapları bilhassa orta mektepleri- mizde bu metoda uygun bilgileri ihtiva ediyor. Fakat ilk okulu bitiren çocuk yurt için elzem ilk bilgileri biraz daha pratik ve normalize edilmiş metodla öğrenmelidir. Zira bir kısım talebe bu tahsille iktifa edebilir; bu suretle yeni me- todumuzu ilk okula tatbik etmekle hem köy çocuğuna işini daha iyi öğretmiş, hem de orta mektep talebesinin dersleri- ni daha kolay anlaması için iyi bir temel hazırlamış oluruz. Orta mektep kitaplarında dersin kadrosu hazırlanır ve usul muallim tarafından anlatılır. Hülâsa: İlk okulda bir ferdin yaşıyabilmesi için muh-