7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 39

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 39

47 tabiat çok daha müşkülpesenttir, bir buz kitlesi içinden taş- laşmış olarak çıkarılan bir köpek, bir keçi veya bir insanın tekrar hayata dönmesi görülmüş şey değildir. Bununla ber- raber, kabahati, bu neviden ölüleri hayata tekrar döndüre- cek olan fennin kâfi derecede terakki etmemiş olmasında aramak lâzımdır. Çünkü dondurulmuş canlı nesicler mü- kemmel bir halde muhafaza olmaktadır. Siberyada, binler- ce yıl evvel buz tabakaları altında kalarak donmuş olan tam teşekküllü bir mamüt meydana çıkarılınca bu binlerce yıl- lik konserveyi kurdlar kapışıp yemişlerdir. “Kışlayıcı,, hayvanların mevcudiyeti, perdilemi daha canlı bir şekilde vazetmektedir. Marmot gibi sıcak kanlı bazı hayvanlar, kışın uyumakta ve gayet yavaşlamış olarak hayat karakterlerini muhafaza etmektedirler. Kalb son dere- ce yavaşlamakta, hararet düşmekte, teneffüs dakikada bir defaya inhisar etmektedir; her on beş günde bir hayvan uy- kulu bir halde kalkarak tabii ihtiyacını defetmek için inin- den dışarıya çıkmakta, sonra tekrar yuvasına dönerek uyku- suna yatmaktadır. 3u “yarım hayat,, halinde vücudün yıpranması da ya- vaşlamaktadır. Marmot, uykuya yattığı andan dört veya altı ay sonra, ancak on gün ihtiyarlamış olarak uyanmaktadır. Böyle bir metodu daha mükemmel teknik şartları içinde insanda tatbik etmek kabil midir? Burada ilmi tecrübelerin noksaniyle karşılaşırız. Tıp tarihinde, uyku hastalığı, ka- talepsi gibi vakalar nadir değilse de, burada mevzuu bahis olan marazi hallerdir, ve bu hastalıkla uykuya dalan in- sanların, bu yüzden ömürlerinin uzamış olduğunu iddia et- mek bir cüret olur. Bununla beraber, gençleştirme ameliyelerinde, bilhas- sa adali tezahürlerinde hayatın yavaşlatılması esası bazı he- kimlerce muvaffakıyetle tatbik edilmiştir. Başı bir yastıkla hafifçe kaldırılmış olarak arka üstü ya- trılan, kalkmak, giyinmek, okumak haklarından mahrunı olarak bir müddet istirahat ettikten sonra kuvvetli bir kan