7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 93

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 93

an baş- TÇEVESİ- Edebiyat ve Sanat 47 ni doldurmamıştır. Binaenaleyh Ankaraya, muhitinin ka- rakterine uygun bir çehre ve manzara ifadesini vermek imkâ- nı daha ortadan kalkmamıştır. “Meselâ biraz evvel sis tesiri hakkında söylediğim mü- lâhaza yeni bakanlık binalarının bulunduğu hükümet mahal- lesi hakkında da doğrudur. Gerçekten, tayyareden bakar- ken bu kısım gözü çekmiyor. Bereket versin, burada lâzım gelen düzeltmeleri yapmak için elde büyük bir imkân var- dır: Bu da hükümet mahallesinin şimale doğru olan tarafı- nı, yani Güvenlik anıtından doğru görünen kısmını muayyen bir şekilde tamamlamakla mümkündür. Bu tamamlama çok ehemmiyetlidir. Çünkü bu, sonradan arka plânda yüksele- cek olan parlâmento binası için bir piyedestal teşkil edecek- tir. Ayni zamanda, bu, yalnız hükümet mahallesinin değil, yeni Ankaranın tekmil şehir manzarasının mukadderatı üze- rinde tesir edecek kadar ehemmiyetlidir. Çünkü parlâmento binası etrafını tamamlıyarak öteki binalarla ve bilhassa Cum- İ hur reisliği sarayı ile, şehre hâkim olan bir tepe üzerinde | - bir nevi Akropolis gibi - yükselecektir. Fakat burası, Ati- Ü nadaki gibi ilâhlar mabetlerini bir araya toplamış bir kale değil, içinde memleketin idare edileceği ve kanunlarının ya- i pılacağı bir binalar grupu olacaktır. Bu bakımdan parlamen- # to binalarının yapılacağı yer, müstesna bir mevkidir; bu i grupun mimari güzelliği, asırlarca sonra dahi genç Kemalist 8 Türkiyesinin nasıl bir medeniyet yüksekliğinde bulunduğunu i gözlerde canlandıracaktır. “Burada modern büyük bir şehir yapılmıştır. Fakat bu © büyüklük nüfus çokluğundan değil, nisbi küçüklüğüne rağ- © men tamamiyle modern ve büyük bir şehir karakterini haiz # olmasındandır. Sıkışmış bir vaziyette bulunmıyan bu şehir, İ geniş bir peyzaj ortasında durmaktadır. Geniş vadiyi çevi- Z ren dağlar her yerden görünüyor. Şehrin ortasında oturan- © lar bile kolayca yüksek tepelere çıkıp tabiatin serbest kısım- © larına kavuşabilirler. Asıl şuna hayret etmeli ki, bu şehir her gün biraz aha yeşil bir renge bürünmekte ve bir bahçe 7