7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 44

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 44

elince veya kanın ıta ile muva- karar endisi 1 içine ve ile- ve de- pon tec- miştir. ahme- roketi İlim ve Fen 47 dosdoğru istikametinden çevirmiş, bir ucuşta roket 1000 kadem kadar yükseldikten sonra yolunu kaybetmişti. Bu â- millere karşı gelmek için yeni tedbirlere lüzum görüldü ve bu tedbirler alındı. Tedbirler alındıktan sonra roketler dos- doğru hareket ediyor ve harekete başladıkları noktalara dö- nüyorlardı. | Roket, uçtuğu yere döndükten sonra taşıdığı âletler mu- ayene olunuyor ve bu âletlerin hareketleri tetkik ediliyor ve ona göre tadilât yapılıyor ve bu sayede her yeni roket eski- sinden daha sağlam, daha mukavemetli, daha kolaylıkla kon- trol ediliyor ve her şeyden fazla daha hafif oluyor. Gerçi roketler, henüz tayyare ve balonlar derecesinde yükseklere varamamış bulunuyor. Fakat roketler reaksiyon prensibi üzerinde hareket ettiği için balonlardan daha çok yükseğe varması ve tayyarelerden daha fazla arzın nüfuz mıntakasından daha ilerilerde hareket etmesi bekleniyor. Kamere gitmek bahsine gelince; profesör Goddard bir defa bu işi hesaplamış ve bu seyahati yapmak için kırk pavnt mahrukata ihtiyaç bulunduğunu söylemiş, fakat henüz bu miktar mahrukatı taşıyacak roketin yapılması düşünülme- miştir. Fakat bunun da mümkün olduğu muhakkak sayılı- yor. Fransa ve Almanyada ayni işle meşgul olan ilim adamları da ayni fikirdedir. Hattâ bunlar kamere varmakla iktifa et- miyerek kameri istismar etmeyi ve onu daha uzak seyahatler için üssülhareke olarak kullanmayı istihdaf etmektedir. Bun- lara göre kameri üssülhareke yaparak “Merih,, e doğru git- mek mümkündür. En son tahmine göre, bugün, roketlerin alabileceği aza- mi sürat saatte 700 mildir. Bu sürat ise sesin süratine mu- tabıktır. Fakat daha ileride bu sürati saatte 3000 mile var- dırmak mümkündür. O zaman roketler muazzam bir mermi gibi hareket edecek ve infilâkli gazlarla idare edilecektir.