7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 98

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 98

102 Her Ay bu imtiyazsızlar ehramının tepesinde imtiyazlılar gürühiyle temasa geçmeğe özenenler gürühunu temsil eder. Ve Tevfik Fikret, ehramın “kaidesine en yakın Edebiyatı Cedideci sıfa- tiyle halka, yani insana yakındır. Tiyers - eta bir tecanüs ve istikrar göstermiyen garip bir Babil kulesidir. İçinde, arapsaçı haline gelmiş sınıf ve zümreler kadar çok tezad ve anlaşamamazlık vardır. Ömür- süzdür. Derebey siyasi hâkimiyetinin kalktığı güne kadar sürer. Bütün insanlığı bu Tiyers - eta zaviyesinden gören E- debiyatı Cedidenin insan dediği şey, şüphesiz o alacalı, bu- lacalı kalabalık içinde vasati bir mefhumdur. Tiyers - eta- nın vasatisi olan bir insan ne demektir? Epey anlaşılmaz, haylı karışık, hudutsuz, çizgisiz, tenkide dayanıksız bir şey.. İşte Fikret, böyle mukadderatları muvakkaten birleşmiş, çarçabuk dağılacak cezirlerden mürekkep Tiyers - eta ca- miasını andıran mücerret, müphem bir “insan,, putune tapın- mak mı, yoksa isyan etmek mi lâzım geleceğinde şaşırdı dur- du. Fikretin, insani hayali insaniseverliği hayalperest ol- makla kalmaz. Eksantrik bedbinliğe de bulaşır. O zaman saraylı Hamit paşası, şehirli zengin türedi, köy mütegallibesi, tefeci, mültezim ve sair tufeyli insanlarla köylü, esnaf, ame- le, münevver ve sair diğer yaratıcı insanlara ayni “lâcivert,, bataklığa lâyık birer “musabin,, sırasına sokulur, hepsi bir teraziyle ölçülür. Bu sebeple Fikret, Edebiyatı Cedide dini içinde, apay- rı bir tarikat, hattâ bütün bir höresie teşkil etmesine Tağ- men: r (Cenabın mektubuna) “Bir cevap,, 7 K.S. 1321 Kayalar “Âdem evlâdı “Canlı bir cife, bir yürür pıhtı, Demekten çekinmez, tarihi bir yıkılış devrinde çöken $i- nıflara “canlı bir leş cife,, demek yanlış sayılmaz. Edebiyatı