7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 6

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 6

hay- ostlu- zıları ilme- itika, Tr ve De- ratik DE rmak ü an- idden vwman etmiş amızı Ata- Irerini yi fet- inki- kselt- bütün, Siyaset ve İktisadiyat 7 bir ihtilâfın mevzuudur. Ve bu sıkıntılı vaziyetin kabahati bir kere daha bizim devlet alamlarımıza racidir. Beceriksizce hazırlanmış olan Fransız - Suriye muahede- sinin 9 eylül 1986 da akdinden sonra, 20 ilkteşrin 1921 de Ankarada imzalanan ve Hatayın bilhassa Türk karakterini ve muhtariyete olan hakkını kabul eden Fransız - Türk an- laşmasının tatbikini Türkiyenin haklı olarak istemiş olduğu- nu burada anlatacak değiliz. Keza 29 Mayıs 1937 de, yakın bir istikbal için “Hatayın istiklâlini, gözeten anlaşmayla neticelenmiş olan uzun Cenevre müzakerelerini de hatırlat- maya kalkısmıyacağız. Fakat, sadece Fransanın samimi dost- larının hitabına makes olacağız: Fransa, uyan!,, Yeni Hatay rejimini tatbik etmenin ve, Suriyelilerle hiç bir münasebeti olmıyan bu memlekette bir Fransız - Türk politikası tatbik etmenin zamanı gelmiştir. İmdi, Hatayın istiklâli geçen 29 sonteşrin tarihinde meriyete girmiştir. Ye- ni devletin milli bayramı olan o gün ise âdetâ bir matem gü- nü olmuştur! Cenevre anlaşmasının imzalanmasından beri, ajanlarımızın tahrik edici gözleri önünde korkunç bir trajedi cereyan etmektedir! Onlar tarafından Ha- tay Türklerine her türlü tazyikler oyapılmakta, ve Türkler, çok defa, ateşli mülteciliklerinin neticesini hapisha- nelerde düşünmeye mecbur kalmaktadırlar. Bu Fransız mü- messillerinin, kârlı mevkilerinde her şeye rağmen kalmak ve bunun için Hatay istiklâlinin tahakkuku imkânsız olduğunu isbat etmek istediklerine insanın inanacağı geliyor. Türkiye hükümeti, 2 ilkkânunda, Fransız - Türk anlaşmasının tama- miyle tatbikini talep etmek için Fransaya bir nota vermiştir. Bu mesajın tesirini göstermesini ve Hatayın Fransız - Türk dostluğunun mezarı haline gelmemesini temenni edelim. Gerard Tongas