7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 42

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 42

İnsan Kamere Çıkabilir Mi? Yeni Meksika çölünün eteklerindeki şehirlerden yirmi kilimetre mesafede tek başına duran uzun bir kule vardır. Bu kuleden alevler saçan roketler gök yüzüne uçmaktadır. Arkasında dumandan bir kuyruk bırakan roketler yüksele yüksele gözden kayboluyor ve daha sonra bir paraşüt açarak yer yüzüne doğru dönüyor. Bu işle meşgul olan zat Clark Üniversitesinde fizik pro- fesörü Robert Coddard'dır. Bu roketlerin yakında, hiç bir tayyarenin yetişemiyeceği tarzda Okyanusları aşması bekle- niyor. Hattâ bazılarına göre bu roketler, bir gün insanları yer yüzünden alarak kamere ve daha ötelere götürecek ve bu sayede ancak teleskoplarla gördüğümüz yerleri görmiye imkân hâsıl olacaktır. Doktor Goddard'ın kendisi uyanık kafalı bir ilim adamı olduğu için büyük iddialarda bulunmamakta ve hedefini en mütevazi lisan ile anlatmaktadır. Ona göre maksat, tayya- relerin ve stratosfer balonlarının varamıyacağı sahalara, yol- cuları değil, fakat fenni âletleri göndererek, havanın en uzak tabakalarındaki hararet derecesini, tazyiki ölçmek ve orada elektriki vaziyeti anlamaktır. Çünkü bu sayede havaya, radyo muhaberatına, ve güneş ile hozmik şualara ait bir- çok sırları çözmiye imkân hâsıl olacaktır. Profesör Goddard'ın vücude getirdiği kanatsız teker- lekleri havada bir, bir bucuk mil yükselmekte, ve bu mesa- İeyi saatte 300 mil sürat hesabiyle geçmektedir. Bu roketler şakuli uçuşlarda da saatte 700 mil süratle hareket ettikleri halde insanları da taşıyabileceklerini göstermişlerdir.