7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 60

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 60

64 orada kaldı. İhtilâl öncesi şairlerinden Nikolay Gumilev ihti- lâlden sonra en güzel ve olgun şiirlerinden bazılarını neşretti. Fakat anti Sovyet bir teşkilâtta &li bulunduğu anlaşıldığın- dan, 1921 de kurşuna'dizildi. Şairlerden Sologub ihtilâlden sonra fazla bir varlık gösteremedi. Yine “lirik,, şiire döndü. Anna Ahmatova 1921 de bir şiir kitabı neşretti, ve bununla kal- dı. Rus edebiyatından da nam ve nişanı tamamiue silindi. 1922 de meşhur ve harukulâde denecek kadar güzel(1922) Trestia'sı- nın bastırılmış olan Osip Mandelstam, 1928 de eski şiirleri ile, büyük bir yekün tutmıyan yeni şiirlerini bir arada çıkardı. Fa- kat Sovyet münekkitlerinin derin bir istiskali ile karşılandı. Zamanının ruhuna uymıyan, giremiyen, hele yeni baştan vü- cuda getirilen ihtilâlçi yapıcılıkla bağdaşamıyan ' Mandel- stam'ın falsolu terennümleri, ahenksizliği pek açık olarak göze çarptı, battı. Bu yanda eski realist mektebinden, Gorki ve Veresaev Noe - Realisvlerden Sergeyev, Çenski, Zamyatin gibi eski yazıcılar, ihtilâlden sonra da Rusyada yazmıya ve yazdıkla- rını bastırmıya devam ettiler. Bunlara, ihtilâlin ilk seneleri- ni hicrette ve beyaz ordu ile geçirerek, 1923 de Rusyaya dö- nen Aleksey Tolstoy ile, gömlek değiştirir gibi fikir değişti- ren, şimdi ise ihtilâlden önce uzun müddet yaşadığı Pariste oturan, ve Montparnesse kahvelerinde, huzur ve rahatini bulan, arada sırada, itibarlı bir yabancı gibi sayıldığı Rus- yaya kısa ziyaretlerde bulunan, İlya Ehrenburg katılmıştı. Yazımızda isimleri geçen muharrirleri birer birer kısa- ca tahlil süzgecinden geçirelim. Beli: Andrey Beli (1880—1934) - şahsan - 1928 den sonra büyük sembolizm devri ile ihtilâl sonrası (Sovyet) edebiyatı arasında biricik halka olarak kalmıştı. Diğer sembolistlerin hepsi (Blok, Bryuov, Slogut gibi) ya ölmüş ve yahut ta (Balmont, Hıppins, Vyaşeslav İvanov gibi) Rusyayı terket- mişlerdi. Mizacı itibariyle bir ihtilâlci olan Beli ihtilâli daha başından kabul etmiş, benimsemişti. Fakat ilk önceleri, Blok ve diğerleri gibi o da bu ihtilâli olduğu gibi değil, gördüğü