7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 38

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 38

Ölümden Sonra Yaşamak Kabil Midir ?.. “Miroire du MONDE” den Muayyen bir devirde uyuyup, uzun seneler ölü gibi hare- ketsiz kaldıktan sonra, başka bir devirde uyanan bir insanın etrafını ne kadar hayret ve dehşetle seyredeceğini tasavvur ediniz. Butem, bir çok romancıların muhayyelesini işlet- miş ve bu İfaraziye üzerinde birçok romanlar bina edilmiştir. İlmi bakımdan bu mesele şu sekilde ortaya konulmakta- dır: Bir insan vücüdünde hayat fonksiyonlarını son derece- de yavaşlatmak ve hattâ durdurmak, bu suretle de onun ihti- yarlamasına mâni olmak mümkün müdür? Yani kısacası, uzun veya kısa tevakkuf fasılalariyle, muhtelif devirlerde ayrı ayrı yaşamak mümkün müdür? “Yavaş hayat,, hâdisesinin basit teşekküllü mahlüklar- da, bakterilerde, mikroblarda çok görülmüş olduğunu kay- dedelim. Çok aşagı bir suhunete düşürülünce, bu küçük mah- lüklar istihlâk ve hareketlerini azami derecede tahdit et- mekte, aylar ve hattâ senelerce hayatla ölüm arasında mev- cudiyetlerini idame edebilmektedirler. Yavaş yavaş bir ısın- ma onları yeniden hayata iade etmek için kâfidir. Sürünücü hayvanlarla balıklar gibi soğuk kanlı hayvan- larda da, çok daha mürekkep teşekküle malik olmalarına rağmen, yavaş yaşama hâdisesine rastlanmaktadır. İçinde bulundukları su ile beraber donduruldukları halde sonra bu su tekrar ısıtılıp mayi haline gelince, yeniden hayata dönen birçok balık cinsleri vardır. Bizi daha yakından alâkadar eden memeli hayvanlarda,