7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 59

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 59

Sovyet Rusya Edebiyatı: 1924den Sonraki İhtilal Öncesi Muharrirler Yazan: o Gleb Struve Çeviren : o İbrahim Hoyi Edebiyat ve ihtilâl İhtilâlden sonra, pek azı müstesna, eski yazıcıların hemen hepsi süküta gömüldüler. Bu çağdan bahseden tanınmış Sov- yet münekkitlerinden biri şöyle der: İhtilâl öncesi edebiyat mensuplarının ekserisi yeni teşekkül etmiş bulunan ihtilâlei hükümetine düşmanca bir vaziyet almış, ve bu hükümetin çok çabuk yıkılacağını ümid etmişlerdi. Eski neslin, en fazla tanınmış muharrirleri Sovyet Rusyadan ayrılmış ve beyaz orduların mağlübiyetinden sonra da dış ülkelere hicret etmiş- lerdi. Bunlar arasında: Bunin, Kuprin, Artisbaşev, sonraları Remizov, Şmelev, Merezovski ve Boris Zaystev gibi romancı- lar, Balmont, Madam Hippihs sonra da Marina Çvetakva, Ho- daseviç ve Gregory İvanov gibi şairler vardı. Rusyada kalan lardan pek azı, başlangıçtan Bolşeviklere katılmış bulunuyor- lardı: Romancılardan Gorki ile Serafimoriç, şairlerden de fü- türistlerle Bryusof bunlardandı. Sembolizm devrinin en bü- yük şairlerinden Blok ile Beli, ihtilâli, milli bir vahi semboli olarak kabullendiler ve terennüm ettiler. Blok, ihtilâl çağının en dikkate şayan manzum eserlerinden sayılan (On İki) isimli eseri, Beli de, aşırı derecede zayıf bir nesir nümunesi olarak gösterebileceğimiz, (İsa Dirildi) şiiriyle, bu devri yaşatmıya çalıştılar, fakat Blok, ihtilâlden tamamile hayal inkisarına uğramış ve(12) isimli kitabındaki koyu bir müdafiliğini yap- tuğı ihtilâlci kanaatlerini baştan başa reddetmiş olarak öldü. Beli ise, muvakkat bir yarım hicretten sonra 1923 de Rusyaya döndü. Ve 1934 İkincikânununda vaki olan ölümüne kadar