7 Şubat 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 43

7 Şubat 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 43

46 Her Ay Yer yüzünde hava en kesif haldedir. Altı mil yükselince bu kesafet üçte birine iner. Ve bu kesafet insanların veya kuşların teneffüs etmelerine müsait değildir. Bu mıntakanın daha ötesine stratosfer mıntakası deniliyor. Bu mıntaka de- niz sathından yüz milden fazla yüksektedir. Yapılan roketler havaya muhtaç değildir. Bunların is- tinat ettiği kanun, 250 yıl önce, herkesten evvel Nevton ta- rafından izah olunan kanunun tıpkısıdır. Doktor Goddard ilk önce barut kullanarak oroket- lerini harekete geçirmek istemiş, fakat baruta birdenbire ateş vermiyerek bu barutu mitralyöze benziyen bir vasıta ile biribirini takip edecek hareketlerle ateşlemeyi daha muva- fık görmüştü. Bu sayede biribirini takip eden infilâklar sa- yesinde roket yükselmiye devam edecekti. Goddard çok geçmeden ikinci bir hattı harekete karar verdi. Ve barut yerine petrol kullanmıya başladı. Kendisi havaya güvenmediği için petrolü yakmak için, roketin içine petrol deposunun uzunluğunca bir mayi oksijeni muhtevi bir depo yerleştirdi. İki mayi tazyiki ile infilâk ediyor. Bu gün profesörün roketleri bu şekilde hareket etmekte ve yavaş yavaş hareket ettikten sonra süratini kat kat arttırmaktadır. Dört makinistin bir aylık çalışmaları neticesinde bir ro- ket imaline imkân hâsıl olmaktadır. Roketler çelik ile alü- minyomdan imal olunuyor ve bu iki mayi ile dolduruluyor. Roket hazırlandıktan sonra Dr. Goddard ile adamları rasat mevkilerine çekilmekte ve uzak kontrol ile oksijen petrol ha- litasına ateş vermektedirler. On mil mesafeden işitilen bir gürültünün kopmasını müteakip roket hareket ediyor ve ile- rileyor. Roketin sürati arttıkça gürültüsü de artıyor ve de- polar boşalıncaya kadar hareket devam ediyor. En son tec- rübede hareket yarım dakika sürmüş, daha sonra roket 15 saniye daha yükselmiş ve daha sonra cazibe galip gelmiştir. Bir aralık, Dr. Goddard, roketi idare hususunda zahme- te uğramış, rüzgârlarla diğer gayrimüsavi âmiller roketi