1 Mayıs 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 27

1 Mayıs 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 27

1981 IBM Charly Chaplin teklamlarıyla kendi PC- serisini başlatıyor ve çok kısa bir süre içinde küçük büro bilgisayarı pazarında sağlam bir yer ediyor. Apple bu rakibini henüz gazete ilanlarıyla destekliyor-ama onun daha sonra pazarın liderliğini nasıl ele geçirdiğini tanık olmak zorunda kalacaktır. İngiliz Clive Sinelair'in “2X80” adlı ucuz bilgisayarı ile ev- bilgisayarları dalgası başiamış oluyor. Sinclair elde ettiği başarılardan dolayı daha sonra soyluluk ünvanıyla taltif edilmiştir. Bugün “2X88” bilgisayarındaki bir dizi başarısızlıklarından sonra durumu gitgide düzelmektedir. Yeni bir firrma olan Software Plus, uzay gemisi serüveni kahramanı Mr. Spock'un gezegeninden esinlenilerek Vulcan adı verilen bir veri bankası oluşturuyor. Daha sonra firmanın adı Ashton Tate, Vulcan'ınki ise dBase olarak değiştiriliyor. benzer bir bilgisayarın yapımını ta- mamilamıştı. Bu hazır bilgisayarın kendisi ve bunun altında yatan temel düşünceler ENIAC”ın yaratıcılardan Mauchly tarafından bilinmekteydi de. Bu bilgi ise ENIAC”ın geliştiril- mesine büyük ölçüde aktarılmıştı. 1974 yılı, bilgisayarın izleyeceği yo- lu önemli bir biçimde belirleyen tek- nik yenilikler getirdi. F. Williams sa- tır tarzında ikili bilgiler sunan bir ka- tod işin çubuğu geliştirdi. Ancak, mekanı ve enerjiyi yiyip bi- tiren elektronik çubuklardan bilgisa-- yar yapımcıları hiç hoşlanmıyorlardı. 23 Aralık 1947 tarihinde ilk transis- törün ortaya çıkarılmasıyla bu konu- da belirleyici bir çıkış yapılmış oldu. Transistörün geliştiricileri John Bardeen, Walter Brattain ve William Shokley bu çığır açıcı araştırma ça- lışmaları dolayısıyla hak ettikleri No- bel ödülünü kazandılar. 1948 yılında bu transistör ilk kez kamuya tanıtıl- dı. ancak, nihayet 1952 yılında tran- sistörün ticari olarak kullanımı ger- çekleşinceye dek pek çok araştırma çalışmasına gerek duyulmuştur. Kü- çük format, yüksek verim ve düşük fiyat her türlü elektronik aygıtta tran- sistörün zafer kazanmasının temeli- ni oluşturmuştur. Transistör şu aygit- ların başarısının da temelinde yatan öğedir: Radyolar, televizyonlar ve bilgisayarlar. Bu sayede bunlar bü- yük bir atılım yapmışlardır. 1948 yılında, bugün pazarın önde gelen aygıtı IBM bilgisayar dünyasi- na girmiştir. Bu firma 12500 çubuk- tan ve 21400 “relais”'den oluşan ay- rı yapım SSEC ile dünyaca ün kazan- dı. Aynı yıl IBM başka bir bilgisayarla dünyayı şaşkınlığa uğrattı: Bu bilgi- sayar sadece 1400 çubuk içeren Mo- del 604 idi. 604 görece olarak yavaş bir aygıttı ve onun programlaması 70 aşama ile sınırlıydı. IBM'in pazar araştırmacı- ları bu “delikli kart hesaplayıcısı''na duyulan gereksinmeyi 75 adet olarak tahmin etmişlerdi. Ama tesislere yer- leştirilenlerin sayısı 5600'ün üzerinde olmuştu ve 1975 yılında bunlardan 400 adedi hâlâ-iyi bir şekilde çalış- maktaydı. İlk ticari bilgisayar Univac I ile 1951 yılında seri olarak üretilen bil- gisayarlar dönemine girilmiş oldu. O zamana kadarki büyük-bilgisayar fir- maları ayrı yapımlar hazırlamaktay- dı. Bu sistem için ilk sipariş 23 Nisan 1948 tarihinde gerçekleşti. Fiyatı ise 151 400 Dolardı. ENIAC'ı geliştirmiş olan .Eckert ve Mauchly hemen ya- Z7