1 Mayıs 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 29

1 Mayıs 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 29

Amerikan haber dergisi Time bilgisayarı yılın makinesi olarak ilan ediyor. Geleneksel olarak seçilen yılın adamı yerine kapakta bir bilgisayar sergileniyor. Baden-Württemberg eyaleti araşfırma amacına yönelik olarak bir Cray-süper bilgisayarı ısmarlıyor. Amerikalı Seymour Cray (resimde ilk bilgisayarıyla birlikte görülüyor) dünyanın en hızlı “sayı-yutucusu” aygıtlarını kuruyor. Bunlar başka şeylerin yanı sıra hava ve uzay yolculuğu endüstrisinde, meteorolojide ve yazılımın geliştirilmesinde kullanıyorlar. pıma başladılar. Univac I 5600 çu- buktan, 18000 ““Diode”'den ve sade- ce 300 “relais'”'den oluşmaktaydı. Bu bilgisayar karma bir ikili-onlu sistem- le çalışıyordu. Kelime uzunluğu oni- ki onlu haneyi buluyordu ve vuru fre- kansı 2,25 Megahrtz'e ulaşıyordu. İç bellek her biri bir bilgisayar-kelimesi içeren 1000 bellek mekanlı bir kapa- siteye sahip 100 adet civalı-geciktirme kanallarından oluşuyordu. Belleğe erişim zamanı maksimum 400 mikro- saniye dolayındadır. Bir toplama yal- nızca 1200 mikronasiye, bir çarpma 1,8 milisaniye sürer. Verilerin giriş-ve çıkışını metal manyetik şeritler sağ- lamaktadır. İlk Univac I 1951 yılın- da yerleştirilmiş olup oniki yılı aşkın bir süre çalışmıştır. Bu zaman içinde 73 000 iş saatine ulaşmıştır bu aygıt. Toplam olarak 45 Univac I sistemi yerleştirilmiştir. Bir yıl sonra; yani 1952'de IBM çok hızlı bir bilgisayar olan IBM 701”i ortaya çıkardı. Bu bilgisayar bir çarpım işlemini 4/10 000 saniyede gerçekleştiriyordu ve böylelikle de kendi benzerlerinin en iyisi olmuştu. Bu sistem üstün hesaplama hızından dolayı öncelikle teknik ve bilimsel alanda kullanıldı. Aynı yıl ilk çekirdek bellek dene- mesi yapıldı ve 1953 yılında da Whirl- wind I sistemine yerleştirildi. Çekir- dek bellek eşi görülmemiş bir zafer kazanarak manyetik tambur, bellek çubukları, cıvalı geciktirme kanalla- rı ve elektro-mekanik bellekler gibi şimdiye dek bu amaçla kullanılmış olanları geri plana itmiştir. Bilgisayar sistemleri alanında mey- dana gelen yeni gelişmeler sayesinde bu yolun önü açılmıştı şimdi. 1954 yı- lında ilk programlama dilleri gelişti- rilmiş oldu. Bunlar ilkin belirli prob- lem gruplarına göre biçim almışlar- dı. Ziller ve Backus FORTRAN (For- mula Translator) programlama dili- ni böyle geliştirdiler. Bu dil özellikle matematik problemlerin çözümünde elverişli olmaktadır. Bugüne dek FORTRAN matematiksel hesapla- malar için kullanılmıştır. 1955 ikinci kuşak bilgisayarların başlangıç yılı oldu. Bir bilgisayarda devre elemanları olarak çubuklar ye- rine transistörlerin yerleştirilmesi ilk kez oluyordu. “Bell Telephone Laboratories''da geliştirilen Tradic adlı yeni bir sayısal-bilgisayar yaklaşık 800 tran- sistör ve 11 000 Dioden'den oluşmak- taydı. Bütünüyle soğuk olan transis- törler bu bilgisayarı 100'den daha dü- 29