1 Eylül 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Eylül 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

DK Bilgisayarınızın başına geçiyor ve bır GAi bilgisayarcı dostunuzla görüşmeye. ona program yollamaya başlıyorsunuz. Bu anlattığımız hayal değil ve yakında sun derece yaygınlaşacak Ev bilgisayarları ile biraz yakından ilgileniyorsanız birçok kez RS-232C Interface, Akustik kuplaj, Modem vs. gibi terimlerle karşılaşmışsınızdır. Bu yazıda bilgi iletişiminin ne oldu- Bunu ve hangi amaçlar için kullanı!- dığını bulabilirsiniz. Düşünün bir kez; Münih'te oturu- yorsunuz ve Hamburg'da oturan bir tanıdığınızla telefonla konuşuyorsu- nuz. Size C-64 için mükemmel bir müzik programı yazdığını söylüyor ve bu programı bir an önce sizin kay- detmenizi istiyor. Eğer bu işi normal posta yoluyla yapmaya kalkışırsanız ortaya çıkacak olan zaman kaybına katlanmanız gerekecek. Oysa bu programı normal telefon hatları yo- luyla Hamburg'dan Münih'e iletmek gibi bir şansa sahipsiniz. Programla- rın ve yazıların normal telefon hat- ları üzerinden bilgisayar yoluyla uzak mesafelere iletilmesine bilgi iletişimi diyoruz. Şimdi “Bilgisayarlar telefona na- sıl bağlanabilir?”” diye bir soru yönel- tiyorsunuzdur doğal olarak. Bu soru- nun cevabı ise akustik kuplajda yat- maktadır. Bu aletin üzerinde telefo- nun ahizesini yerleştirebileceğiniz iki lastik parçası mevcut. Adından da anlaşılacağı gibi bu alet telefon hat- ları ile bilgisayar arasındaki bağlan- tıyı akustik olarak sinyallere çevire- bilir. Bu sesler akustik kuplaj tarafın- dan üretilmekte ve direk telefonun ağızlığına verilmektedir. Telefonun karşı tarafındaki kişi ise yine akustik kuplaj yardımıyla sesleri telefonunun kulaklığından almaktadır ve kaustik sinyalleri yine bilgisayar programına 14 çevirmektedir. Tüm bu işlemler ol- dukça basit gibi görünmektedir. Ger- çekten de öyle, fakat telefon hatları- nın çıkarabileceği sorunlar gözardı edilmemelidir. Eğer bu transfer işlemi iki ayrı bil- gisayar arasında olursa bazı kuralla- rı uygulamak zorundadır. Bu kural- lardan başlıcası hızdır. Eğer birisiyle iletişim kuruyorsa- nız, karşı taraftaki çok hızlı konuşu- yor olabilir. Böyle bir durumda kar- şı taraftakinin bilgi transfer işlemini kesmesini ve son bilgileri tekrarlama- sını isteyebilirsiniz. Bilgi iletişimi esasında çok daha karışık işlemlerle sağlanmaktadır. Arka arkaya gelen binlerce sesten bir tanesinin bile bilgisayar tarafından tam olarak algılanmaması büyük bir hataya yol açar. Bu nedenle gönde- ren ile alıcının birbirleri ile aynı hız- da iletişim kurmaları lazımdır. Gerek amatör, gerek profesyonel olanlarda kullanılmak üzere standart ““Baud” değerleri belirlenmiştir. Baud değer- lerini anlayabilmek için bilgi iletişi- minin telefonla seri olarak sağlandı- ğini belirimemiz lazım gelmektedir. “Seri'” kelimesinin anlamı tüm bilgi- leri teker teker ses sinyalleri halinde gönderilmesi. Yani bir bit gönderilir- ken sadece iki seçenek mevcut. Gön- derilen bit ya **1”” ya da **0” değeri- ni alabilir. Telefonda ise bizim duy- duğumuz ince veya kalın bir ses sin- yalidir. Bugün kullamlan yavaş fakat oldukça güvenli iletişim hızı 300 bit/s'dir. “Bit/s” terimi saniyede gönderilen bit sayısı anlamına gel-