1 Eylül 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

1 Eylül 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

Çev: Balaban TOZAN İnsan bilgisayar monitörünün karşısına oturduğunda iki farklı dünya karşı karşıya gelmiş oluyor. Bu ilişkinin bilgisayara ne gibi etkilerde bulunduğu hakkında herhangi bir şey söylenemez. Ama aynı ilişkinin insan üzerindeki etkileri giderek netleşmiş durumda: “Yeni-Teknolojik İnsan”' olarak adlandırılabilecek bir insan türü mü gelişiyor? 28 Dünyevi toplumsal hayatın nimet- lerinden ve çekiciliğinden uzakta, günler geceler boyu ekran karşısında oturan, cips ve kola tüketen, Joystick yardımıyla küçük keşişleri labirent- lerde kovalayan, kendisinin yaptığı karmaşık high-tech donanımla ya- bancı veri ağlarına giren, kolayca ya- zılım harikaları yaratan, kırıcılık ya- pan, çılgınlığın sınırlarına kadar uza- nan bir dahi, karmakaraşık saçlar, solgun bir yüz, gözlerinin etrafında mor halkalar, el kipatlarına sayıp sö- ven, arada bir kendinden geçmişce- sine bir sevinç çılgınlığına dalan, çev- resinde sonsuz uzunlükta kâğiıt yığın- larıyla bir koason içine gırtlağına ka- dar dalmış durumda: Tipik bir bilgi- sayar meraklısı dendiğinde kafanız- da böyle bir görüntü canlanıyor de- ğil mi? peki, biz gerçekten böyle mi- Zi Benzetme belki biraz abartılı gibi görünüyor, ama bu biraraya getiril- miş önyargılarda bir gerçek payı da yok değil. Bilgisayar başındaki bir in- sanın gelişmesini biraz daha yakın- dan inceleyelim. Bu tek tek gelişme aşamalarından önce, yapay zekâ üze- rine yapılan konuşmalarda çoğu za- man unutulma tehlikesi gösteren bir diğer farkı hatırlatmak istiyoruz: Dü- şündüğümüz, insan ve bilgisayar ara- sındaki fark.