1 Eylül 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 51

1 Eylül 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 51
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Yazımıza Amiga sahiplerini yeni bir virüse karşı Uya- rarak başlayacağız. Yeni virüsün adı BYTE BANDID. Bu virüsün kötü tarafı, kullanıcıyı bilgisayarı bozulmuş ya- nılgisina düşürmesi. Çünkü bir program çalışırken bir- den ekran simsiyah (bu renk değişik olabilir) oluyor. Ekran bu duruma geldiğinde yapabileceğiniz bir tek şey var. Elinizi hiç kaldırmadan sıra iİle klavyenin en alt sol kısmında bulunan ALT tuşundan başlayarak sağ taraftaki ALT tuşuna kadar olan tüm tuşlara ba- sın. Ekran geçici olarak eski haline dönecektir. Ancak ekranın kararması belirli aralıklarla olacağından, bu geçici bir çözüm. Virüslü disteki sağlığına kavuştur- mak için en iyi yöntem bir virüs killer programı kullan- mak olur. Ancak böyle bir program buluna kadar IİNS- TALL komutuyla disketi sağlığına kavuşturabilirsiniz. İlk olarak bilgisayarı kapatın ve tekrar açın. Sağlam- lığından emin olduğunuz Workbench disketini bilgi- sayara takın. Eğer herhangi bir disketin korumasını ka- palı tutarsanız, o diskete kesinlikle virüs bulaşmaz. Dis- keti taktıktan sonra şu komutları sıra ile yazın: DIR RAM: COPY DFO:C/İNSTALL RAM: Bu iki komutu yazdıktan sonra workbench disketini- zi çıkarın ve virüslü disketi koruması açık olarak bilgi- sayara takın. Ve aşağıdaki komutu yazın: INSTALL DFO: Bu işlemden sonra virüslü disket sağlığına kavuşmuş olacaktır. Ancak hafızaya virüs yerleştirdiğinden, baş- ka bir şey yapmadan önce bilgisayarı açıp kapama- yı Unutmayın. Diskat kataloğu C-64'te disket kullanıcıları disket kataloğunu görmek İÇİN; LOAD"$”,8 komutunu kullanırlar. Ancak bu komut hafızadaki programın silinmesine neden olur. Program Döküm Eki'ndeki PROGRAM-1, disket kataloğunu hafızadaki programı silmeden görmenizi sağlar. Eğer kendi programınızda disket kataloğunu okumak İsterseniz, bu rutini programınıza ekleyin. Veya ilk olarak prog- ramı yükleyip çalıştırın. Kataloğu okumak için SYS828 kömutunu vermek gerekiyor. Program, 828 - 943 aa- resleri arasında yer alıyor. Eğer programınız bu hafı- za bölgelerini kullanıyorsa, 10 numaralı satırdaki PO- KE adresini değiştirerek rutini başka yere alabilirsiniz. Disket kataloğu ekrana yazılırken listeyi bir tuşa ba- sarak durdurabilirsiniz. Tekrar bir tuşa bastığınızda liste devam eder. Liste alma işlemini durdurmak için RUN/ STOP tuşuna basın. Sprite İnceleme Hafızada bulunan herhangi bir sprite'| incelemek için PEEK Komutunu kullanabilirsiniz. Ancak bu komu- tun vereceği sayıları kâğıt üzerinde noktalara çevir- Mek oldukça uzun zaman alır. Bu işlemi bilgisayara yaptırabiliriz. Ancak ilk olarak incelemek istediğiniz sprite'ın ve- rilerinin hangi adreste saklandığını bilmeniz gerekir. C-64'te sprite'lar için ayrılmış belirli bir adres yoktur. 2040-2047 arasındaki adreslerde sprite verilerinin sak- landığı adreslerin başlangıç noktaları saklanır. Ancak bu adresler kullanıcıya göre değişir. Aşağıdaki prog- ram, sprite verisinin 12288 adresinde başladığını ka- bul ediyor. Bu adresi incelemek istediğiniz sprite'ın saklandığı adrese göre değiştirin. Bunun için 10 nu- maralı satırdaki SL değişkenini değiştirmek yeterli ola- cak. Sprite başlangıç adresini saptadıktan sonra aşa- ğıdaki kısa programı çalıştırın: 5 ÖPEN 1,3 10SL- 122888 20 FOR J-SL TO SL4 60 STEP 3 : AS“” 30 FOR KEJ TO J4 2:M> 128 : SB-PEEKİK) 40FORL-1TO 8 SO F SB AND MTHEN A$-AS4'*” ; GÖTO 70 60 AS-AS 4 CHRS(32) ZOM-zM/2 80 NEXT L : NEXT K : PRİNT 1,AS$ 90 NEXT J Program çalıştığında istenen sprite'ı ekrana çizer. 5 numaralı satırdaki OPEN komutuyla ekranı bir dos- ya olarak açıyoruz. Eğer bir yazıcınız varsa, bu satırı 5 ÖPEN 1,4 şeklinde değiştirerek sprite'ın yazıcıya yazılmasını sağ- layabilirsiniz. Ancak bu değişiklikten sonra programa aşağıdaki satırları eklemeyi unutmayın: 100 PRİNT 1 110 CLOSE 1 Oyunlar İçin Kolaylıklar Burada sözü oyunlar için çeşitli kolaylıklar gönde- ren arkadaşlarımıza bırakıyoruz. Ankara'dan Ekin İşisağ isimli arkadaşımız bize aşa- ğıdaki püf noktasını göndermiş, kendisine teşekkür ediyoruz. Ghostbusters İsim sorulduğunda OWEN yazın. Banka hesap nu- marasına LİST yazdığınızda oyuna 720.,000 Dolar ile başlayabilirsiniz. İstanbul'dan Furkan Kıraç arkadaşımız Destroyer oyunu hakkında sorular soruyor: Joystick yardımı ile dört ayrı rotayı seçtikten sonra ne yapacağız? Rotanın dördüncü noktasını da seçtikten sonra iki harften oluşan emirleri yazıp RETURN tuşuna basma- nız gerekir. Bu emirleri aşağıdadır: : Sonar RA : Radar AB : Gemiyi terk et AP : Güverte uçak savar - 1. AS : Güverte uçak savar - 2. BR : Köprü kontrol DA : Hasar kontrol DC : denizaltı bombası D © Bundan başka F7 tuşuna basarak geminin düdü- ğünü çalıştırabilirsiniz. Bulduğunuz oyun kolaylıklarını diğer Commodore'- cu arkadaşlarla paylaşmak isterseniz bize gönderme- S1

Bu sayıdan diğer sayfalar: