1 Eylül 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

1 Eylül 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

mektedir. 300 bit/s'lik bir hız kulla- nıyorsanız karşı tarafa saniyede 30 byte bilgi gönderiyorsunuz demektir. Zira gönderilen bilgiler bir başlangıç biti, 8 bilgi biti ve de bir tane bitiş bi- tinden oluşmaktadır. (Bu normal bir byte'ın akustik kuplaj kullanıyor ise- niz sizin için en uygun hız 300 boud'- dur.) Diğer bir iletişim hızı ise 1200 bit/s'dir. Bu diğerinin 4 katı olması- na rağmen yüksek hızla çalışan akus- tik kuplajlar mevcutmur. Bu gibi yük- sek hızlarda modem ile çalışmak her zaman daha olumlu sonuçlar verir. Modem'in özelliği doğrudan telefon hatlarına bağlanabilmesidir. Bu sis- tem ile oldukça yüksek iletişim hız- larına ulaşılabilmektedir. Ayrıca ha- ta oranı da oldukça düşmektedir. (Akustik kuplajda olduğu gibi hariç- ten sesler araya giremez.) Fakal sa- dece PTT'nin kiraladığı modemler halk için kullanıma sunulmuştur. Bunlar haricindekiler ise yasaktır. Pi- yasada bulunan ve yasal olmayan di- ğer modemler ise yasallarına göre ol- dukça değişik özellikleri kapsamak- tadır. Bilgisayarınızı eğer bilgi iletişim amacıyla kullanmak istiyorsanız size gerekli sadece iki şey var. Birincisi uy- gun bir terminal programı, ikincisi ise bir akustik kuplaj. Dikkat etmeniz gereken başka bir nokta ise bilgisayar ile akustik kup- laj arasındaki bağlantı. Bu bilgisaya- rınızın markasına göre değişmekte- dir. Birçok bilgisayarda standart kon- nektörler mevcuttur, Bilgisayar yan ürünlerine bu yoldan bağlanabilir. RS 232C diye adlandırılan bu çıkışa örneğin akustik kuplajınızı bağlaya- bilirsiniz. C-64 ve C-128 iç yapısı ba- kımından bir akustik kuplaj bağlana- bilecek şekilde tasarlanmıştır. Fakat gerekli konnektör üzerinde mevcut değildir. Bu nedenler C-64 veya C- 128 kullanıcıları için bir RS-232C In- terface gereklidir. Eğer bilgi iletişim sisteminizi kur- duysanız önünüzde birçok seçenek var. Örneğin diğer bilgisayarlarla program değişebilirsiniz veya PTT'- nin kurmuş olduğu Mailbox'lardan aktüel haberleri öğrenebilirsiniz. Da- ha profesyonel çalışmak istiyorsanız özel şahsın veya devletin bilgi banka- ları ile belli bir ücret karşılığı iletişim kurabilirsiniz. 15