1 Eylül 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

1 Eylül 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

çok kişi Kilobayt'ı 210 bayi yerine kullanmaktadır. Halbuki 210 bayt, 1024 bayta karşılık gelir. Bu nedenle herhangi bir karışıklığa meydan ver- memek için bilgisayar terminolojisin- de küçük.harf “k””' yerine büyük harf “K” kullanılır. bu nedenle de “Kilobayt” ifadesi yanlıştır. Doğru kullanmak gerekirse ““Kabyt”' olarak söylemek gerekir. Baştan alalım: 1000 bayt — 1 kBayt (Kilobayt) ama 1024 bayt — 1 KBayi (Kabayt). An- laşıldı mı? BELLEK Baytlardan Commodore 64'ün bel- leğine geçmek çok kolay. Çünkü C 64'ün belleği byte-wise (bayt usulü) organize edilmiş durumdadır. Kafa- mızda belleği, üzerinde sekizer odalı evler dizisi bulunan uzun bir cadde olarak canlandırabiliriz. Her ev bir bayta, her oda ise bir bite karşılık gel- mektedir. Tabii ki, bu evlerin herbi- rinin birer numarası vardır ve bu nu- maralar 0'dan başlayarak 65535'te biter. Yani bu bellek caddesi olduk- ça uzundur. Adreslerin toplam sayı- sı olan 65535, yaklaşık ya da kafadan atılma bir sayı değildir: Bu sayıyı 1024'e bölün. 64 KBayt (dikkat! Bü- yük harfle ““K””) elde edeceksiniz. Bil- gisayarımızın adının Commodore 64 olmasının nedeni de budur. 65536'yı 256'ya böldüğünüzde de 256 Pages elde edeceksiniz. “Page”' sözcüğü İn- gilizce kökenlidir ve sayfa anlamına gelir. Bilgasayarımızın belleği bir ki- tap gibi 256 sayfada toplanabilir. İlk sayfanın numarası 0'dır ve bu neden- le “Zeropage” (sıfır sayfası) olarak adlandırılır. Bu sayfanm bilgisayarı- mız açısından özel bir anlamı vardır: Bilgisayar burada işletimi açısından önemli tüm değerleri tutar. Şimdiye kadar tanıtmaya çalıştığımız 64 KBayt bellek, belirli bir bellek türü- ne dahildi. bu tür bellekler RAM ola- rak adlandırılır. Karşımıza yine bir kısaltma çıktı. İngilizce ““Random Access Memory”' sözcüklerinin baş- harfleri. Bu ifadenin Türkçe karşılı- Brise “rasgele erişimli bellek””. “Ras- gele erişim”'le kastedilen ise, bu bel- lek türünün hem yazmak hem de okumak için kullanılabileceği. BA- SIC dilinde PEEK komutuyla oku- nup, POKE komutusya yazabilirsi- niz. İsterseniz bir kere deneyin. PRINT PEEK(10000) komutunu kullanarak, 10000 ev ad- resinde ne bulunduğunu okuyun. Bu- 26 lacağınız sayı ile 256 arasında olacak- tır. Şimdi buraya bir başka sayı, ör- neğin 78 yazın ve yeniden okuyun: POKE 10000, 78 PRINT PEEK (10000) Şimdi burada sizin 78 sayısını bu- lacaksınız. RAM alanı, belli ölçüler- de programcının oyun alanıdır. Tüm BASIC programları, değişkenler, di- ziler ve alanlar orada saklanır. Eğer kasetten ya da disketten bir şey yük- lerseniz, bu gidip RAM'a yerleşecek- tir. Önce de söylediğimiz gibi: Com- modore 64, bize 64 KBayt'lık bir RAM sunar. Aslında bu kapasitenin içinde BASIC programcısı için belir- li kısıtlılıklar da vardır. Zeropage ve ardından gelen yedi sayfayı, Commo- dore 64 kendi verileri için kullanır. Aslında eğer işletim sisteminin bazı önemli değerlerini silmeyi ya da boz- mayı göze alabilirseniz, bu alana PO- KE yardımıyla bir şeyler yazabilirsi- niz. Ama sorumluluk size ait olacak- tır. Başınıza gelebilecek en kötü olay ise, sanki ölmüş bir bilgisayardır. Açma-kapama düğmesine el atmanız herşeyi yeniden düzeltecektir. RAM alanında 40960 adresinden sonraki kısım da BASIC programcısı için kı- sıtlı el atılabilecek bir yerdir. Buraya bir şeyler yazabilirsiniz, ama yazdık- larınızı PEEK kullanarak okumak is- terseniz, O sayıyı yeniden bulamaya- bilirsiniz. Burada RAM'a erişme ola- yı bir miktar çapraşıktır. İlerki araş- tırmalarımızda bu enteresan alanı da- ha yakından inceleyeceğiz. Şimdilik söylememiz gereken, belirtilen RAM adreslerinin GEOS bulunmayan C 64'lerin işletimi için geçerli olduğu. GEOS yüklendiği takdirde, her şey oldukça değişiyor. 64 KBayt RAM'- ım yanı sıra Commodore 64'te bir başka tür bellek de var: ROM. Bu da İngilizce ““Read Onl Memory” söz- cüklerinin başharflerinden oluşan bir kısaltma. Türkçe karşılığı, “salt oku- nur bellek”. Örneğin PRINT PEEK(65383) komutuysa buradan bir şeyi okuya- biliriz, fakat POKE kullanarak ora- ya bir şey yazmak istersek, yeni bir PEEK komutuysa bu isteğimizi yeri- ne getiremediğimizi görürüz. Aslın- da RAM'daki 65383 adresine bizim sayı yazılmış gibi görünür. Ama bil- gisayarımızda 40960 ila 49151 ve 53248 ila 65535 adresleri arasında RAM yerine ROM elemanları yer al- dığından (tabii ki normal işletim du- rumunda), orada yaptığımız okuma- lar sırasında daima ROM içeriğiyle karşılaşırız. Peki, ROM'da neler bu- lunur? Bunlar bilgisayar terminolo- PROGRAM ADI £: ROMRAM 68818 REMİ <a7a2> 098286 PRINT CHRS$C1İ47):POKE Z211,7:POKE 214 .18 <083> 60836 SY5 58648 <i1I75> 008406 PRİNT "BELLEKTEKİ ROM ALANININ GÖR UNUSU " <192> 88050 FOR 1555296 TO 56295 <042> 08070 NEXT | : <154> 6603930 FOR 1-40393668 TO 48695601999 <108> 68110 NEXT 1 <134> 60130 J-314-48:6G0S5SUB 250 <18i> 00150 5Y3 S5sa86da <839)> BA1S6A PRIİINT "BILGİSAYAR TARAFINDAN AYRILA N RAM" <1586> 061706 FOR I-z552956 TO 56295 <162> 681390 NEXT 1 <8i8> 90210 GET A$:İF A$-" " THEN 2108 <ı179> 00230 PÖOKE y 53272,21:POKE &6&48,4 <189> 60245 REM EKRAN KAYAR <051> 88250 POKE 56576,£(PEEK(56576) AND 252) Ö6R J <023> 00270 POKE 53272,(PEEK(53272) AND 15) OR <656> 80298 POKE y 648,P <176> 003068 RETURN <184>

Bu sayıdan diğer sayfalar: