1 Eylül 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

1 Eylül 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

lece tanımlanmış bir sistem durumu elde edilir. Yani bir 27513'le bir ko- mut yardımıyla dört adet 16'şar KByte'lik blok açılıp kapatılabilir. Dolayısıyla bu entegre devre sayesin- de daha kapsamlı programlar daha küçük bilgisayarlara uyarlanabilecek ve tek bir çipe yerleştirilebilecektir. Commodore 64'ün Expansion Port'u için bu entegre devre oldukça ideal olabilir. Neyse bu umutları bir kenara bı- rakalım da, yine gerçekliğe dönelim: EPROM'un tek tek bacaklarının an- lamları ve EPROM'un programlan- ması. 2764'ü yakından inceleyelim: 2764'ün 28 bacaklı kabı A0'dan A12”'ye kadar 13 adres hattına sahip- tir. Bunlar, istenen bellek alanının se- çilmesini sağlarlar ve ikili sistemde kodlanmışlardır. Çipin, bir okuma erişimi sırasında veri sözcüğünü ile- ten, O0'dan O7'ye kadar sıralanmış sekiz veri hattı vardır. Programlama sırasında buraya, programlanacak Byte'ların konulması gerekir. Ayrıca bir Chip-Enable(CE), bir Output- Enable-(OE) ve bir program hattı (PGM) vardır. Bunların işlevleri Re- sim 4'te görülmektedir. 5 Volt'luk besleme gerilimi 28. bacağa (V. bağ- lanır. 1. bacak (Vpp) ise programla- ma sırasında 21 Volt, diğer zaman- larda ise 5 Volt verir. Tüm gerilim- ler, 14. bacakla bağlı olan şasi potan- siyeliyle ilişkilidir. GELENEKSEL PROGRAMLAMA Programlamanın başında PGM'- nin Lov düzeyinde olması gerekir. Ancak ardından 21 Volt'luk prog- ramlama gerilimi verilebilir. Bu ge- rilim, programlamanın sonuna kadar devrede kalabilir, yani verilerin onay- lanması (verify) için kapatılması ge- rekmez. Ancak entegre devrenin kıs- kaçlı soketten çıkarılmasından önce gerilim kesilir, böylece istenmeyen programlanmalar ve hatta çipin za- rar görmesi engellenir. Tüm prog- ramlama sırasında 2764'ün Chip- Enable girişinin Lov düzeyinde olma- sı gerekir. OF — High ile EPROM'la- rın çıkışları kapatılmış olur. Ardın- dan adresler ve karşılık gelen veri söz- cüğü yerleştirilir ve bunlar sabit ola- rak yerleştikten sonra PGM'ye ve 50 ms süreli bir negatif darbeyle prog- ramlama tamamlanır. Bundan sonra EPROM'un O0'dan O7'ye kadarki çıkışlarından veriler uzaklaştırılır ve programlanrmış olan bellek hücresinin içeriği OF — | ow ile okunur. Eğer bu 17