31 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

31 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Türkeş ve Erkanlı İ: düğünü unutmuşlar, bunu, meselâ Mi anbul Üniversitesinin açılış töreninde. 14ler Gençlik hakkındaki teşhislerinde yanılmışlardır. Gençliğin 28 Nisanla 27 Mi rm demokratik bir rejim için sokaklara dökül- zdağ klındaki o hoplamak, zıplamalı kalkınma ar- zusuna vermişlerdir. Halbuki eğer 1d'ler bir harekete kalmış olsalardı, ertesi gün sokaklarda o gençliği kendilerine karşı vaziyet almış bulurlar: dı. hareket etmediklerinden dolayı kınamaktadır. Zaten bilinen de, toplamaya hazırlananların 13 Kasımda birden o toplanıvermiş (olduklarıdır. Ordudan da, gençlikten de tek bir küçük par- mağın kalkmamış bulunmasının sebebi ise 14'- lerin bu sağlam kuvvetlerdeki gerçek temayü- le yanlış teşhis koymuş olmalarıdır. Menderesin hatasını İşlememek isteyenler, aynı tarz vahim hatayı işlemekten kendilerini kurtaramamışlardır. Ama bu, kendileri İçin mukadderdi. Basın diye yanlarına aldıkları kuvvet, Menderesi tut- muş -veya şaşırtmış- olan gruptu. Onlar da Menderes gibi, gençlik teşekküllerinin başına kendilerinden İdareciler oturturlarsa obütün gençlerin kendileri için sokaklara döküleceğini sanmışlardı. Üniversitede ve Orduda bir temiz- liğin Türkiyede "Üniversitenin temayülü" nü ve "Ordunun temayülü" nü değiştirebileceğini düşünmüşlerdi. 102 Sadece Gürselin Ekim başı demecinin kim- ler tarafından nasıl tefsir edildiğini bilmek o günlerin havasını anlamaya yetecektir. Gerçe- gin g'sini aksettirmeyen demeç "bir kısım ba- sın" da, hak ettiği sert cevapları alır ve tenkit olunurken bakınız meselâ meşhur Peyami Safa Havadiste ne yazıyordu : "İkide bir sözü Milli Birlik Komitesine ge- tirip, orada bu konu ile ilgili bir çatışma var- mış gibi nifak çıkarmaya çalışan gazete ve der- gilerin hedefleri malümdur. Milli Birlik Komi- tesinin aydın ve uyanık bütün üyeleri arasın- da, tezvir şebekelerinin veya "Milli" düşman- larının gedik açma oyununa düşebilecek tek ga- fil yoktur. Cemal Gürsel'in kesin demeci de gizli maksatların çoktan farkına varıldığını gösteriyor. Gaye milli birliği oparçalamaktır. Fakat bunun ne boşuna bir çabalama olduğunu sayın Gürsel izah ediyor. Tezvir şebekesinin taarruz plânı ve taktiği