31 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

31 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

SOSYAL Moda Yılbaşı gecesi için Yeni yıla girerken her kadın, bu o- layı kutlamak, o gece yeni, deği- şik birşeyler giyinmek ihtiyacını du- yar. Giyim, lükse kaçıp aile bütçe- sine Zarar vermedikçe, tıpkı evin dekoru gibi, mutluluğa yardımcı bir unsurdur. Bu konuda ilk ses, tabii Paris- ten geldi. Yılın en gözde kıyafeti, pırıltılı, boydanboya pulla işli ku- maşlarla yapılmış, uzun veya kısa, modem gece tuvaletleridir, Bazı çok genç kadınlar, bu tip parlak ku- maşları, mini etek boyunda ve. düm- düz kesilmiş biçimlerde tercih et- inektedirler. Kollar, omuzları tama- HAYAT miyle çıplak bırakacak şekilde de- kolte, fakat yaka, genel olarak kapa- lıdır. Bazen de bu kapalı yakaların altı, elbisenin arka bedeni pencere şeklinde dekoltelerle süslenmiştir. Bu dekolteler, vücudun sürpriz teş- kil edecek yerlerini göstermektedir. Aynı şekilde, belden dikişsiz uzun elbiseler de bu mevsim çok mo dır. Utun elbiselerin başlıca özellik- leri, çok renkli, modern desenli yün- lü, bazen de ipekli jerselerden yapıl- mış olmalarıdır. Biçimler, genel o- larak kolsuz, kapalı yakalı, ufak bir sürpriz dekolte ile süslüdür. Yılbaşı- nı dağda, evde, ocağın yanında geçi- recekler için en çok tavsiye edilen biçim, bu uzun elbiselerle pırıltılı kumaşlardan ve gene bu e ii yapılmış, paçası geniş "pijama -pan talon"lardır. Bu kıyafetler hem eo şık, hem de çok değişiktirler. An- cak, duruşlarının sadeliğine rağmen, çok lüks kıyafetlerdir. Yılbaşı için en değişik ve kolay- lıkla dikilebilecek şık bir kıyafet, u- zun bir etek - bluz takımıdır. İnce kadınlar için uzun kollu şifon bluz- lar, uygun renkte kadife veya saten düşes bir etekle çok şık durmakta ve günün modasına uymaktadır. U- zun etek bugün o kadar çok kulla- nılmaktadır ki, evlerde düzenlenen partilerde bile hoş duracağı muhak- kaktır. Ayrıca, piyasada bulunan çok ucuz yünlü emprime jerseler ve ka- dife veya yünlü çiçeklilerle de uzun bir gece elbisesi hazırlamak müm- kündür. Bu, hem ucuza mal olur, hem de yılın en son yeniliği olarak geceyi süsler. 1967 yılma girerken dikkati çeken tezat, uzun, romantik elbiselerin ya- nındaki mini etekli modern elbise- ler ve ültra-modern "pantalon - bluz" takımlarıdır. Rabia ve Ötekiler Usulsüz yaptırdığı gecekonduyu yıkmışlar. köyden geleliberi iş sahibi olamamış, gecekondu- Erkeği. olanların yanında, ortaçağ devrini yaşıyan, fakat bun- dan kurtulma özlemini, irade ve inancını yüreğinde larda kaçak et kesmiş, konu-komşudan parasını top- hyamamış, ipin ucunu kaçırmış. Çocuklardan en bü- yükleri, oniki yaşında bir kız. Annesi, evi geçindir- mek için işe gidince, eve o bakıyor, öteki iki küçük oğlan kardeşini okula yolluyormuş. a ayakların- da ayakkabı olmadığı için onlar da son günlerde de- vamlı olarak okula gidememişler. Anne, bir eve gündeliğe gidiyormuş. Birgün, baş- kasını bulduklarını söylemişler. Râbia açıkta kalı- vermiş. Kendisini, iş ararken tanıdım.İş ve İşçi Bul- ma Kurumuna gitmesini salık verecek oldum. a, vakti yoktu. Hemen o akşam, eve ekmek götürmek için, iğreti da olsa bir iş bulması gerekiyordu. Siva- sın Divriği ilçesine bağlı Çamşıkı köyünden geliyor- du. Biraz toprağı da vardı. Neden göç ettiklerini sordum. Yanık bir sesle : "— Toprak bizi belki beslerdi ama, şu çocukları kurtarmaya, onları okutmaya, adam etmeye geldik. Onu da beceremiyoruz" diye konuştu. Şonra gözleri bir noktaya dikildi kaldı : Bizimki de hep bu yüzden bana çullanıyor. Çünkü gelmeyi ben İstedim. Şimdi de çileyi ban çe- kiyorum. Ne bileyim, Ankaranın taşı toprağı para adar. kimse işsiz kalmaz, demişlerdi." İşte bugün Türkiye böyle bir uyanış içindedir. Gecekondulara gidiniz, yarı çıplak, yarı aç, saatler- ce uzaktaki çeşmelerden evlerine su taşıyan, dağ ko- vuklarında yuvalarım kurmaya çalışan (o kadınlarla konuşun, hepsinin derdi, çocuklarının okumasıdır. Bugün Türkiyede, yedi o kuşağım alışmadan, bey gibi e serveti biriktirme "çabası içinde 31 Aralık 1966 taşıyan, bunun yollarını arıyanlar da vardır. Bugün, kısa süreli ve aldatıcı politikası ile AP bu özleme kıs- men cevap vermiş ve oylarının büyük çoğunluğunu bu sabırsız, bu ileriye doğru atılmaya hazır insanlar- dan, aslında, güttüğü kapitalist politika ile karşıla rında bulunduğu bu insanlardan almıştır. AP, kendi- sine ei güveni din ve mukaddessat gibi uyuş- turucu yan kuvvetlerle, bir süre daha belki devam ettirebilecek, fakat güttüğü beceriksiz, çıkmaz eko- nomik ve sosyal politika ile çok kısa zamanda, bu geniş halk kitlelerini, muhakkak surette, derin ha- yal kırıklığına sürükleyecektir. - Türk toplumu sadece aydım ile değil, sadece okumuşu ile değil, de- mokrasi okulunda yetişen büyük halk kitleleri ile, politikacıların sandığından çok daha fazla uyanmış bir toplumdur. Ne olur, biraz da Rabiaları, biraz da taşı toprağı oyarak kendi yuvalarını kendileri ya panları, sularını iki saat öteki köyden omuz- larında MN köyden şehire, bir kurtuluş savaşının öncüleri gibi, yaşama ve yükselme azmi içinde, akın akın göç edenleri dinleyiniz. İki gün son- ra kuruyacak bir çeşme ile, kuran kursları ve din istismarı ile, ilericiliğe komünizm damgası vurarak, belki bir süre daha bunların oylarını alabilirsiniz. Ama, Rabiaya bakıyorum da, onda hiç de bunlara ka- nacak göz yok. O, şimdi yaptığını da bile bile yapı- yor gününü kurtarmak, akşamın ekmeğini eve götü- rebilmek için inanmış görünüyor. Ciddi sosyal o ve ekonomik reformlar onun günlük hayatına indirilme dikçe, Rabia, bir takım oyunlara kanmış görünerek, gününü yaşayacaktır. Jale CANDAN