14 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

14 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER İsimlendirilen ve amerikan şarkıla- rını söylemeyi çok iyi beceren bir cazcı olan adam, alkışlandıkça coş- tu, coştukça da ipe-sapa gelmez lâf- lar etmeğe başladı. Eli sopalı, göz- leri alabildiğine dönmüş, gençle- rin "Süpermanyak"ın sözüne uyup dışarı fırlamasına ramak kalmıştı ki, tahta kapılardan biri açıldı ve dışarı çıkan uzun boylu, zayıf bir genç, ona yaklaşarak: "—Artık bu kadarı yeter!. Rica ederim, şimdiden bir hadise çıkâr- zi ihtariyle kendisini sustur- Çarpışma öncesi hazırlığına giriş- miş bulunan militanlar, moloto kokteyllerini -içi benzin dolu fitilli haline getirilmiş bulunan MTTB'dc bunlar olurken. Hürriyet Meydanın- da, Turan Emeksizin şehit edildiği yerde, 5 bin yüksek öğrenim genci- nin "Gençlik hey!", "Atatürk hey!", "Faşistlere yuh"!", "Gericilere yuh!", "Emperyalistlere yuh!" nidaları da tarihi Beyazıt Camii ile İstanbul Ü- niversitesinin duvarlarında çınlı- yordu. Bu sırada, Emeksiz Anıtına çı- kan eli megafonlu tıknazca bir genç, Beyazıt Meydanını dolduran 10 .binden fazla topluluğa hitaben, faşistler oocağımıza saldırdı" diye konuşmağa başladı ve sözlerini, "— Ancak, nn üzerimize Çağaloğlunda polis barikatı "Olur mu böyle, olur mu?" şişeler- sabahtan hazırlamış, sandal- yaların bazıları kırılarak bacakları sopa yapılmış, tornalarda özel su- rette gürgen sopalar çekilmiş ve kaldırım taşları sökülerek istif e— dilmişti. İki katlı binanın üst ve alt koridorları, 200'den fazla fedai ile doldurul mir Kapısı üzerinde "Milli Tür Talebe Birliği Genel Merkezi" yazılı binada, yukarda anlatılan çarpışma hazırlığı ve konuşma, geçtiğimiz haftanın sonunda, Cuma günü, sa- atlerin 13.10Uu gösterdiği bir sırada cereyan etti. Devrimci gençlik uyumuyor on aylardaki faaliyetiyle bir öğ- renci teşekkülü olmaktan çok, AP'li ve CKMP'li militanların yuvası 14 saldırtanlar, kendilerinin de hiçbir şey kazanamıyacaklarını unutma- sınlar! Biz, onların iğrenç elleriyle oynattıkları ipleri koparacak, mas- kelerini düşüreceğiz" diyerek bitirdi. Saatlerin, 13.25 gösterdiği sıra- da, nasılsa megafonu kapan kır saç- lı, kısa boylu, yüzü heyecandan sa- rarmış hükümet komiserinin, — Arkadaşlar, dağılmanızı rica ediyorum! Bundan sonraki yürüyü- şünüz kanunsuzdur" ihtarına aldır- mıyan gençler, Çarşıkapı - Çeraberli- taş istikametine doğru yürüyüşe geç- tiler. Gençlerin önünde dön otobüs dolusu polis, arkada da üç GMC do- lusu inzibat eri gidiyordu. Ellerinde "Mencmenciler, Said-i Nursiler, Atatürk düşmanları, genç- AKİS lik geliyor!" yazılı dövizler taşıyan gençler tam bu kavşağa gelince du- rakladılar. Bir genç, kavşaktaki tra- fik noktasına çıktı, Cağaloğlu yolu- nu kesen dört sıralı polis barikatına bakarak, avazı çıktığı kadar, Ata- türkün Bursa Nutkunu okumağa başladı. Nutuk, binlerce genç tara- fından kelime kelime tekrar edildi. Gazeteciler ise "polis barikatı ha yarıldı, ha yarılacak" diye gözlerini dört açmış, en ufak hareketi ka- çırmak istemiyorlardı. Nitekim bu kaynaşma oldu ve polis barikatı zor- landı. Ancak bu barikatı yarmanın bir çatışmayla mümkün olacağı ve bundan sonra Cağaloğluna girile- bileceği bilindiğinden, kaynaşma bir şeye yaramadı. Dakikalar ilerledikçe hava da elektrikleniyor, barikatı yarmak istiyenler çoğalıyordu. Tam bu sırada, Merkez Komutam Tümg. Selâmi Pekün göründü. General, gençlerden, asil yürüyüşlerine gök ge düşürmemelerini, mitinglerini türk gencine yakışır bir şekilde yü- rüttüklerinden dolayı teşekkür et- tiğini, Sultanahmet yolunu takiben okullarına gitmelerini" rica etti. Gençler, Polisi karşılarında görmek istemediklerini, oaskerin o barikat kurması halinde isteklerinden vaz- geçeceklerini söylediler ve arzulan yerine getirilince de yürüyüşlerine devam ettiler. Bölünmek istenen gençlik Türkiyede ilk defa, öğrenci kurulu- şunun yürüyüşüne profesörler de katılıyor ve kilometrelerce yolu öğrencilerle, birlikte yürüyorlardı. Basın, bu bakımdan, Teknik Üniver- sitelilerin "Gericiliği Protesto" adını verdikleri, aslında "MTTB ve onu i- dare edenleri protesto" anlamını ta- şıyan yürüyüşe önem verdi. Geçtiğimiz hafta, öğrencilik nite liğini en yitirmiş bazı çıkarcıla- rın çöreklendiği bir merkez haline gelmiş olan MTTB aracılığı ile, aşı- rı sağcılar ve hilafetçilerin gençlik arasında oynamak istediği oyunu a- çığa çıkarması bakımından, oldukça ilginç bir hafta oldu. Gücünü, sırtım dayadığı AP'den, saldırganlıktaki cesaretini de CKMP den alan MTTB, geçtiğimiz hafta, bir CKMP taraftan olan Ekrem Ö- zeri TMTF'nun başına geçiremiyece- ğini görünce, işi saldırganlığa dök- müştür. Ancak, devrimci (gençliği karşısında bulması, pabucun paha- lı olduğunu kendisine bir kere da- ha öğretmiştir. 14 Ocak 1967