14 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

14 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

K | KIZILIRMAK Hasan Hüseyinin destan şiiri. Bi- zim Yayınlar, Ankara 1966, 64 sayfa 4 lira. İsteme adresi: Kıbrıs Cad., Okul Sokak 1/B, Kurtuluş - Ankara. “Kızılırmak”, Hasan Hüseyinin, Kasım 1963'de yayımlanmış olan "Kavel" ve Nisan 1965'de yayımla- nan "Temmuz Bildirisi" adlı şiir ki- taplarından sonra yayımlanan ü- çüncü kitabıdır. İnatçı bir toplumcu olan Hasan Hüseyin, "Kızılırmak"ta gene top- lum sorunlarına eğilmektedir. Sa natın sanat için olduğu . yolun- daki, geri bırakılmış bir ülke için gerçekten komik olan bir kanıya yüzdeyüz karşı bir şair olarak da, sorununun kökünü bu topraklardan alıp, söze Anadolunun namlı Kızdır- mağı ile başlamakta, çepçevre dün- yaya meydan okumaktadır. Nâzım Hikmet, Atillâ İlhan ve Fazıl Hüshü- den sonra, şiirde destan denemesi- nin başarılı örneklerinden birini ve- ren Hasan Hüseyin, "Kızılırmak"a şöyle başlamaktadır: "silâh ve şarkı - ben bütün karan- lıkları bunlarla yendim - doğacak çocuğumun kanında esen - emekçi karımın dimdik bakışlarında * ve çetelerin sipsivri uykusuzluğu - si- lâh ve şarkı - benim bütün şarkıla- -ım iri kuşlardır al ve şafakleyin- ışıklı nehirler büyütür silâh sesle- rim tankaranlığında - yekinir yürür orman - yekinir yürür toprak yeki- nir yürür kalabalıklar kitabın ortayerinde - bütün ırmak- ları dünyanın - kızılırmaktan geçer - vurun kanatlarınızı karanlığa kuşla- rım - geçin sıcak ırmakları kuşla- rım - Mi kızdırmak akın kuş- ları Noktaya, virgüle, büyük harfe boşvermesinin dışında, yerilecek yanı bulunmayan "Kızılırmak", bir büyük destan denemesi olarak, say- gıyla okunacak, soluklu bir eserdir. "Kızılırmak"tan üç-beş mısralık bir örnek daha vererek, bu konudaki sözü bitirelim: "gel benim darmadağın diren- cim - gücüm - emeğim - çilem gel- gel benim büyük acım - gel ve bitir şu işi - kalaylardan mı gelirsin bo- livya'lardan - rio'nun favelâların- dan mı - ispanya'dan mı vietnam' dan mı - Zonguldak kömürlerinden mi gelirsin - Çukurova'lardan mı- 14 Ocak 1967 TAPLAR yellerle mi gelirsin ateşlerle mi- uçarak mı koşarak mı yırtınarak mı - gel işte gel gayrı - gel - gel - gel ve bitir şu işi AŞKIN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI Tank Dursun K.'nın senaryo ha- line getirilmiş iki hikâyesi, Habora Kitabevi, İstanbul 1966, 42 sayfa 3 lira Tarık Dursun K., edebiyatımıza şa- ir olarak girmiş, şiirden hikâye- ye, hikâyeden eleştiriye, eleştiriden romana, romandan sinemaya, sine- madan gazeteciliğe atlamış, hiç bir- yerlerde duramamış, ama en büyük başarısını o hikâyelerinde göstermiş bir kişidir. Henüz, dört başı mâmur romanını yazmadığı için, birer hi- kâye azmam olan roman denemele- rine bakarak peşin biri hüküm ver- mek için belki zaman henüz erken- dir ama, gene de bir kehanette bulu- narak, Tarık Dursun K.'nın yarın için en büyük ve kalıcı eserlerinin romanları olabileceğini söyleyebili- Tezgâhtarlıktan işportacılığa, mu- sahhihlikten rejisörlüğe kadar çeşit- li boyalara girmiş, ekmeğini taştan çıkaran bir insan olarak, hayatı ta- nımaya çalışmaktan öteye, hep ha- yatın içinde kalmış, dolayısıyla gün- lük yaşantıları dile getirmiş bir ya- zar olarak Tank Dursunun Habora Kitabevi (o tarafından o yayınlanan, gerçekte ikisi de hikâye olan, ama ikincisi sinema diline tercüme edi- lerek "çekim için senaryo" vine getirilen, "Sevmek diye birşey" "Aşkın dünü, bugünü, yarını" için söylenecek çok fazla söz yoktur. Bu iki hikâye de, Tarık Dursunu oku- mamış, onun dilinin ve anlatımının tadına varmamışlar için mutlaka o- kunması gereken, onu tanıyanlar için de, yayımlandığı duyulunca mut laka alınıp okunacak olan bir ufacık kitaptır. Tertemiz bir türkçe, yap- macıksız bir dil ve dipdiri iki hikâ- ye... VARLIK YILLIĞI 1967 Varlık Yayınevinin 8. yıllığı. Var- lık Ka 1254, İstanbul 1966, 656 sayfa 10lira. Sekiz yıldanberi Her yılın sonunda muntazaman yayınlanan Varlık yıllıklarının o sekizincisi okocaman, ama derlitoplu, göz dolduran bir cilt. Geride kalmış bir yılın sanat olaylarım, geride kalmış yıl içinde yazılmış da yayımlanmamış şiir ve hikâyeleri, Türkiyede ve dünyada yılın olaylarını, 1966 içinde gazete- lerde yayımlanmış bellibaşlı düşün- ce yazılarını, dünya şiirinden çeşitli örnekleri, (1966 yılında oyayımlan- mış edebiyat, bilim ve kültür kitap- larının seçme bir bibliyografyasını içine alan "Varlık Yıllığı 1967'de en önemli bölüm, yirmi yazarın katıl- dığı, edebiyatımızın bugünkü sorun- ları ile ilgili bir açık oturumu veren bölümdür. Beş saat süren bu açık oturumda, türk sanat hayatının e- debiyat kolunun hemen bütün so0- runları tartışılmıştır. Bir sonuca varmaktan çok, çeşitli sorunları di- le getirmek amacıyla düzenlenmiş olan bu açık oturum ilgi ile okun- maktadır. Sadece sanatla ilgilenenler için değil, sanatla hiç ilişiği olmasa bi- le, Türkiye ve kültürle ilgili herke- sin elinin altında bulundurmasında fayda bulacağı bu yıllıkları sürdür- me çabasından dolayı Yaşar Nabi Nayıra ne kadar teşekkür edilse az- dır. İlhami SOYSAL 31