14 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

14 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Grup Katibi, "Neyi?" der gibi, Kırcaya baktı. Il rak, Kırca, sabırsızlana- — Canı ım, ŞU gönderdiğimiz bil- diriden ver" diye ısrar etti. Ama Grup K&tibi hâlâ, konuyu anlamazlıktan gelmek niyetindey- 1, "— Neyi gönderiyoruz ki?" diye gözlerini saf saf aç Bu defa, Kircann yanında bulu- nan AKİS'çi dayanamadı, masanın camı altında yatan, beyaz kâğıt üze- rine siyah ve kırmızı ile basılmış bildiriyi gösterdi ve, — Şundan istemiştim. " dedi. Kâğıdın üzerinde, iri puntolarla, "C.H.P. 18. Kurultayı Bildirisi" baş- lığı ve altıok işareti bulunuyordu; alt kısmında ise, dikkati çekmek için, iki kırmızı yatay çizginin ara- sına şu ibare konulmuştu: "CHP ei yn Millet Meclisi Grup- ları Bu çer birkaç gündenberi, bir tebrik kartına iliştirilerek, CHP teşkilâtına postalanmaktaydı. Bildi- ri, XVIHL. Kurultayın kabul ettiği metindi. Yalnız, Grup Yönetim Ku- rulu bunu bastırırken, önemli say- dığı bölümlerin üzerine kırmızı nok- ta ile, dikkati çekecek işa- retlenmiş başlıklar koymuştu. Bu başlıklardan biri de şuydu: CHAP sosyalist değildir ve olmıyacaktır" Bildirinin sonuna ise parantez içinde ve italik harflerle şu yazıl- mıştı: (CHP tüzüğünün 21 inci mad- desinin 2 nci fıkrasının 2 nci cüm- lesi uyarınca 21 ekim 1966 tarihinde kurultay tarafından bağlayıcı karar olarak ittifakla kabul edilmiştir) Siz kimsiniz, allahaşkına? B» Kurultayda ve Parti Meclisinde yenilgiye uğrayan ve ancak Grup yöneticiliklerini ele geçirebilen ço- makçı ekibin yeni bir oyunu idi. Parti Meclisi kararına aykırı bildi- ri yayınlamakla işe başlıyanlar. Teş- kilâta, Genel Merkez kanalından geçmiyen bildiriler göndererek, çık- tıkları yolculuğa devam ediyorlardı. Bu, hizip mücadelesinde bunların Meclis Gruplarını da kullandıkları- nı gösteriyordu. Grup Kâtibi Erdar bile, memuriyetteki tecrübesiyle, yapılan işte bir epi re hissetmiş olmak ki, böy r bildi- ri gönderildiğini acıklamak isteme mişti. Ama Kırcanın pervasızlığı ve ısrarı karşısında o da bildirinin "iki gündenberi" Teşkilâta gönderildiği- ni kabul etti. Gazeteci, Kırcaya, bu bildirinin Genel Merkez yerine Grup tarafin- dan gönderilmesinin Teşkilâtta tu- haf karşılandığını ve bazı tepkiler yarattığını söyledi. Kırca: "— Ne tepkisi?" deyince, gazete- ci, "— Meselâ, Altındağ İlçesinin si- ze verdiği cevap... Onlar, Kurultay bildirisini Genel Merkezden temin ettiklerini ifade ederek sizinkini ia- de etmişler. Yazdıkları yazının bir sureti yanımda" dedi CHP Altındağ İlçe Başkanı Os- man Dedeoğlunun imzasıyla CHP TBMM Grupları ortak başkanlığına gönderilen yazıda şöyle odenilmek- teydi: "İlçe başkanlığımıza gönder- diğiniz tebrik ve 18. kurultay bildi- risini aldık. Tebrik için yönetim ku- rulumuzun teşekkürlerini iletiriz. Ancak, bildiriyi iade ediyoruz. Çün- kü bizim particilik ve tüzük anlayı- şımız, bu kabil bildirilerin genel merkez kanalı ile gönderilmesini â- mirdir. Bundan böyle bu ve benze- ri bildirilerin genel merkez kanalı ile gönderilmesini, aksi takdirde o- Turhan Feyzioğlu İsyancı! AKİS kumadan iade edeceğimizi bilmeni- zi rica ediyor ve bu anlayışın gereği olarak ta gönderdiğiniz bu bildiriyi - iade ediyoruz." Altındağ İlçe Başkanlığının yazı- sına şu ilgi çekici not da eklenmiş- ti: "Not: Bu bildiri (18. Büyük Ku- rultay bildirisi) evvelce genel mer- kezimizden temin edilmiştir." Bu yazıyı daha önce okuduğu an- laşılan OKırca, parmağım havaya kaldırdı ve iki yana sallıyarak, "— Kurultay bildirisinin Genel Merkez tarafından gönderildiği doğ- ru değildir" dedi Sonra Kurultay bildirisinin ta- mamen kendi kaleminden çıktığını, kendine özgü tevazuu ile açıkladı ve okumaya başladı Kırcanın uğurlu kalemi Krcaya göre, bu bildiride her şey pek güzel şekilde belirtilmiş, Or- tanın Solu da sınırları belli, açık seçik tarif edilmişti. Kırcanın elin- den çıkan "açık-seçik" Ortanın So- lu tanımı ise şuydu: "CHP XVII nci Kurultayı CHP'nin kuruluşun- dan beri izlediği fikirler ,ülküler ve icraatı ile karakterinin siyasal akım- lar arasında partimize ortanın &- lunda yer verdiğini kesinlikle tes- bit etmiştir." Bu tanıma göre, Ortanın Sola hiç de öyle, herkesin sandığı gibi bir yenilik, bir taze hareket - u, CHP'nin kuruluşundanberi vardır! Yine bu tanıma göre, mese- lâ Ortanın Solunun CHP'ye canlılık getirdiğini söylemek, Kırcanın çiz- diği ve "Aman, parti bölünmesin" diye Kurultayda itiraza uğramayan dar sınırı aşmak olacaktır. Hele bu tanım, Feyzioğlu ekibinin yaptığı gibi biraz da muhafazakâr yorumla- nırsa, büsbütün daralmakta ve idam mahkümlarının kapatıldıkları hüc- relere benzemektedir. Zaten son günlerde "8'ler" diye anılmağa baş- lanan hizbin niyeti budur: Yeni ve zinde fikirleri ve m e ye kapatıp, icabına bakm yüzdendir ki Ecevit ve mi bulut deseler, bunlar havalara fırla- makta, "tamam, siz bize ördek de- diniz!" diye gürültü okoparmakta- dırlar. Nitekim, Ecevit ekibini, sosya- lizm bir yana, marksizmle suçlar- larken dayandıkları delil "sosyalist değilim demedi" olmaktadır. Bir yerde bir Merkez Yönetim Kurulu üyesi "işçinin patron tarafından is- 14 Ocak 1967