14 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

14 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

mızı hazırlardı, telefon numarasını ondan al- mış. Ben uzakta bulunduğumdan, onun işi ace- le olduğundan telefonda görüştük. 147'lerin tas- fiyesi hata olmuştu. Bunu kabul ediyorlardı, bunu düzelteceklerdi. Benden istedikleri, Aki- sin bunu bilerek yayınına istikamet vermesiy- di. En kısa zamanda görecektim ki mesele hal- ledilmiştir. Gençleri teskin ederek Devrim İda- resine büyük bir hizmette bulunacaktım. Dev- rim, hepimizin değil miydi? Orhan Erkanlıya benim için işin, bir hata- nın düzeltilmesinin sağlanması olduğunu söyle- dim. İhtilâl İdaresinin aleyhinde vaziyet alma- nın firsatını kollamıyordum ki.. Kendileri hata- yı kabul edip çaresini aramak vaadinde bulun- duklarına göre elbette ki Akisin ilk çıkacak sa- yısının yayınına bu yön hakim olacaktı. "— Ama düzelteceksiniz, değil mi?" diye ısrarla sordum. Erkanlı kesin teminat verdi: — Hiç şüpheniz olmasın.." Ankarayı aradım, Kurtulu buldum, hadi- seyi anlattım. Dergideki havanın nasıl olması gerektiğini söyledim. O da memnun oldu. Onun bildirdiği, başka M.B.K. üyelerinin de Ankara- da, bilhassa gençlere aynı teminatı verdikleriy- di. Akisin 4 Kasım 1960 tarihli sayısının ilk ya- zısı şöyle başlıyordu: "Bu hafta Türkiyenin bütün aydın çevrele- rinde, bir defa daha 'Üniversite Hâdisesi" ko- nuşulmaktadır. Ancak, meselenin ele almış tar- zında geçen haftaya nazaran bir büyük fark vardır. Geçen hafta yüreklere karamsarlık ol- masa bile üzüntü dolmuş bulunuyordu ve göz- lerdeki gözlükler karaydı. Şu anda herkes mem- nundur, herkes şevinçlidir. Zira omuzlardaki yük kalkmış, "Üniversite Hâdisesi' halledil- miştir. Fakat meselenin en mühim tarafı bu de- ğildir. Haksızlıklar düzeltilecek, hakiki mağdur- lar yerlerine iade edilecekler, üniversite muhta- riyetine sadece ruhta değil, şekilde de riayetkar olunacaktır. Ama bunların yanında bir müşahe- de, istikbale emniyetle bakılmasının asıl sebe- bini teşkil etmektedir. "Üniversite Hâdisesi' nin hallediliş tarzı Türk milletinin demokratik sis- temin işletilmesinde bilgi, tecrübe, hattâ usta- lık sahibi olduğunu göstermiştir. Bu yanlış ta- sarruftaki hatâ payı, cemiyetin bütün müesse- selerinin elele vermesi suretiyle bu hatayı işle- yen iktidara kabul ettirilmiştir. Bunun için hiç "bir şiddet yoluna başvurulmamıştır. Tepki sert, fakat vakur olmuştur. Gazeteler hâdiseleri ya- zarak durumun düzeltilmesi gerektiğim, niçini- ni de belirtmek suretiyle bildirmişlerdir Darbe yiyen müesseselerin başındaki muhterem zevaf, makam endişesine kapılmaksızın, fakat hare- 120 ketlerinin protesto mahiyetinde olduğunu söy- lemekten çekinmeyerek istifa etmişlerdir. Genç- ler, sevdikleri hocalarını tutacaklarımı insan haklarının icapları yerine getirilinceye kadar sakal bırakacaklarını ve derslere girmeyecek- lerini açıklamışlardır. Bütün umumi efkâr aynı yolda kanaat izhar edince, iktidar hatasını dü- zeltme yoluna girmiştir. Bunun, Milli Birlik Komitesine verdiği şe- ref de bütün Türkiyede konuşulan bir başka ko- nudur. Sâdece Türk milleti değil, onun başında bulunan iktidar da demokratik hüviyetini belli etmiştir. Bu iktidarın bir ihtilal idaresi olması, hâdisenin ehemmiyetini tarifsiz şekilde arttır- maktadır. Eğer böyle bir hâdise bundan altı ay evvel cereyan etseydi, seçimle gelmiş bulunma- sına rağmen D>.P. iktidarı işi hemen prestij dâ- vası haline sokar, baş komitacının ip elden ka- çarsa memleketin idare edilemeyeceği yolunda- ki köhne telâkikisi tutuma hâkim olarak hata- da ısrar edilir, diklenilir, sertleşilir ve mütema- diyen akan bir çıban açıkta bırakılırdı. Halbuki ihtilâl idaresi çıbanı derhal deşip gereğini yap- mak suretiyle sâdece itibar kazanmamış, her ih- tilâta gebe bir durumu da ortadan kaldırıver- miştir. Bu, hakiki basiretin ifadesidir." Fena halde uyutulmuş olduğumu, oyuna geldiğimi, Komitenin, hele 14'lerin bu yanlış tasarruflarım düzeltmeye hiç niyetleri bulun- madığını o tarihte nasıl bilebilirdim ki? Uyutu- lan sadece ben de değildim. Rektörler görevle- rine dönüyorlar, öğrenciler sınıflarına giriyor- lardı. Düşünmek lâzımdır ki koca İsmet Paşa- nın meşhur acendasının | Kasım tarihini taşı- yan sayfasında bile yazılı olan şudur: "Üniversite meselesi düzelme yolunda"! Gelecek Yazı 14'ler gidiyor