14 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

14 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

larının hakkını soruyorlardı. İşin en fazla üzün- tü veren tarafı, mesleklerinden atılan bu 147 insana savunma hakkının bile verilmemiş olma- sıydı,. Muzaffer Özdağ "karar verdik, icra ettik, bitti" diyordu. Halbuki başlayan, kendi seren- camlarıydı. M.B.K''ne protestolar yağıyor, tec- rübesiz kurmaylar 'bunların bunaltısı içinde ipe sapa gelmez sözler söylüyorlardı. Tensikatın ilânının ertesi günü, İsmet Paşa, konu üzerinde e Gürselin dikkatini ciddiyetle ve önemle çekti O gün, Cumhuriyet Bayramıydı. İhtilâl İ- daresi alla Cumhuriyet Bayramı ilk defa kutlanıyordu ve güzel bir tören hazırlanmıştı. Hipodroma İsmet Paşayla kayınvaldem de da- vetliydiler. Kendilerine, protokole uygun bir yer ayrılmıştı. Gitmişler ve oraya oturmuşlar, Fa- kat Gürsel şeref tribününe geldiğinde İsmet Paşayı orada görünce hemen yaverini gönder- miş ve İnönüleri davet etmiş. İnönüler töreni Gürsel ve eşiyle beraber takip etmişler. Sonra, şeref salonuna geçilmiş. Gürsel o gün, şeref salonunda bir ara, İs- met Paşanın kulağına eğildi ve: — Bir kenarda bir parça görüşsek nasıl olur?" dedi. İsmet Paşayla Gürsel başbaşa kaldılar. Devlet Başkam İsmet Paşaya, Üniversite Ha- disesi konusunda duyduğu üzüntüyü belirtti. Yanlış bir iş yaptıklarını anlıyordu. Fakat inan- cı, Üniversitede bir tasfiyeye de lüzum bulun- duğuyd u. "— Böyle bırakamazdık.." dedi. İsmet Paşa, fikrini açıkça söylemekten çe- kinmedi. Lüzum olup olmadığım bilmiyordu, ama her halde metod son derece kötüydü. Bu, uyanan tepkiden de anlaşılıyordu. — Paşa hazretleri, bir düzelme yolunun bulunmasında fayda görüyorum. Sizleri yıpratacaktır.." dedi. Gürsel fikre iştirak ediyordu. İsmet Pasa kendisine, bir gün evvel meseleyi Partide de gö- rüştüklerini anlattı. Herkes tasarrufun aleyhin- de vaziyet almışta. Devlet Başkanı bir "düzelme yolu"nun in vaadinde bulundu. O kadar üzgündü ki, bırakmış olduğu sigaraya tekrar başlamıştı! * İsmet Paşayla kayınvaldeme o gün halk büyük tezahürat yaptı ve bu tezahürat bütün ölçüleri aştı. O kadar ki, kalabalık arasından Fazıl Akkoyunlu onları arabasına aldı ve bin güçlükle eve getirdi. 147ler dişi gençler emdi derin bir tepki yarattı ve etraf derhal karıştı. Ühiyensiteliler gene sakal bırakmaya başladılar ve sokaklarda gösteriye hazırlandılar. 1960 Sonbaharında bir ara, bil- hassa İstanbul Üniversitesinde 1960 İlkbaharının havası esiyordu. 118