March 1, 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 9

March 1, 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 9

keler arasındaki iktısadi tabiyet ve metbuiyetin tasfiyesini istiyoruz,. Cihan içinde Türk inkılâbının, hatta, yalnız Türkiye için değil, Türkiyeye benzer bütün memleketler için asıl olan, karakte- ristik olan büyük manası buradadır. Hulâsa, bize göre cihanm mukadderatı yalnız Avrupanın mukadderatı demek değildir. Çünki, cihan içinde Avrupa, cihanm diğer aksamiyle ayni kanuniyetler altında işliyen bir bünye tecanüsü arzetmiyor. Çünki, cihanın diğer aksamiyle Avrupanın tezatları, muharrik kuvvetleri ve inkişaf istikamet- leri arasında farklar, ayrılıklar vardır. Cihanın geçirdiği derin bünye istihalesi aşikârdır. Fakat, bize göre bu istihalenin temayülü, cihanın yeni bir Avrupa nizamına kaydüşartsız intıbakı değil, bilâkis, unsurları müs- takil cüzü tamlar olan yenli bir cemiyetler muvazenesinin cihan mikyasında teessüsüdür. Bu muvazenede her cüzü tamın, dahili çehresi ne olursa olsun, kendi bünyesinden gelen ve kendine hâs olan bir inkişaf istikamet ve kanuniyeti olacaktır. Binaenaleyh, Türkiyenin, yaşadığımız zamanın bu tarihi seyri içinde mevkii, ne şu âlemin, o âleme hâs kaidelerine, ne bu âlemin o âleme elverişli kanunlarına uymadan, kendi bünye- sinden gelen ve kendine uygun olan şartlara ve kanuniyetlere göre kendi yeni nizamını yapmasıdır. Türk inkılâbı, Türkiyenin, içinde yaşadığımız zamanın şart- larına ve kanuniyetlerine göre yeniden yapılış ve kuruluşudurki, bu hareket ancak sistemli hamleler, hedefleri evvelden mu- ayyen sıçrayışlar ve bir zerresi bile boş yere israf edilmiyen mütemerkiz bir milli enerji ile inkişaf edebilir . Bunun içindir ki inkılâp, havada kalmıyan, yeni iktisat ve ce- miyet müesseseleri şeklinde esere intikal eden, yeni maddede şeklini bulan bir cemiyet hareketidir. İşte, yine bunun içindir ki, cihanın yeni muvazenesi ve Türk cemiyetinin mütekâmil ahengi hentiz oluş seyrinde bulunduğu içindir ki, cihanda inkılâp devam ediyor ve Türkiyede inkılâp bitmemiştir diyoruz. Filvaki, bitmiyen bir inkılâba bitti de denilebilir. Falcat, zahiri hayatın sessiz akışı altında hâdisat, yeni tehavvüller için yeni 9