20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 11

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 11

10 . Her Ay mıştır. Çünkü Milletler Cemiyetinden çekilen Almanya, hiç bir kayt ile mukayyet görünmüyor. Eski Lokarno muahedelerinin yırtılması üzerine Fransa, Belçika ve İngiltere Londra'da top- lanarak, eski muahede ile girişilen taahhütlerin baki olduğunu ilân etmişlerdir. Bu, demektir ki eğer Almanya, Fransaya veya Belçikaya taarruz edecek olursa, İngiltere bu devletlere yardım edecektir. Fakat bu, ancak muvakkat bir anlaşmadır. Arada dişine tırnağına kadar silâhlanan Almanya'dan korktuğu için Belçika da Fransa ve hattâ İngiltereden ayrıla- rak İsviçre gibi tam tarafsız olmak kararını vermiştir.Eski Lo- karno muahedesile ve bu gün meri olan Mart 1936 Londra anlaşmasile Belçika İngiltere ve Fransa'ya yardım etmeyi ta- ahhüt etmiştir, Gerçi Belçika gibi küçük bir devletin ehemmi- yetli askeri yardımda bulunması beklenemez. Fakat Fransa ile Almanya arasında çıkacak bir harpte Belçikanın yardımı, gön- derceği askerden ziyade topraklarını müttefiki olan devlete açmasındadır. Fransa büyük harpten sonra Belçikayı Maginot müdafaa sisteminin bir parçası saymıştı. Binaenaleyh iki garp devleti ile Almanya arasındaki harpte Belçikanın büyük ehem- miyeti vardır. Belçika tarafsız kalacağım diye topraklarından Fransız askerlerinin, havalarından da Fransız tayyarelerinin geçmesine razı olmazsa, Fransa şarktaki müttefikine yardım- da bulunamaz. Yeni bir Lokarno muahedesi imzalamak için İngiltere ve Fransa tarafından yapılan teşebbüsler uzun zaman mukabele- siz kaldıktan sonra Almanya ve İtalya nihayet geçen hafta cevaplarını vermişlerdir. Cevapların mahiyeti gizli tutulmak- la beraber, Almanya'nın şark sulhünü garp sulhünden ayırmak istediği anlaşılmaktadır. Yani Almanya garp hakkında eski Lokarno'da olduğu gibi, bir taahhüde girişmek için Fransız - Soviyet misakının feshinin, hiç olmazsa Fransa'nın Soviyetle- re yapacağı yardım zamanının tesbitinin İngiltere ve İtalya'ya bırakılmasını istiyor ki bu da ayni yola çıkar. Fransa garp hak- kında alacağı teminata karşı Soviyet Rusyadan vaz geçebilir mi? Çok şüpheli. Çünkü bir defa Almanya tarafından verilecek her hangi teminat, kuru bir vaitten ibarettir. Bu kuru vait, Almanya'nın işine elvermediği zaman bozulabilir. Nasıl ki Al-