20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 111

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 111

Türk Edebiyatına Bakışlar Yazan : Hasan - Âli YÜCEL Bundan dört sene önce hazırlayıp birinci ' cildini neşretti- gim «Türk edebiyatına toplu bir bakış» isimli kitap; lehte, a- leyhte bir takım tenkidleri celbetti ve hakkında epi yazı yaz- dırdı. Aleyhte olan tenkitler, eski türkçe kelime ve şiirlerin tercümelerine, okunuş tarzına, tarihlere ait ve teferruat kabi- linden olan noktalara dairdi. Mevcudu bitmek üzere olan bu ki- tabı, ikinci cildi ile beraber neşredeceğim zaman, bu noktalar hakkında vereceğim izahlar, yapılan bu tenkidlere fiili bir ce- vap olacaktır. Lehteki tenkidlerin müşterek ciheti ise bu kitap- ta denemesini yaptığım usul ve edebiyat tarihimizin bir safha- sını anlatmakta tecrübe ettiğim tarz olmuştur. Bunların en ye- nisini, 3/5/1937 tarihli Cumhuriyet gazetesinde intişar eden ve Peyami Safa—“arafından yazılmış bulunan makaleyi alacağım. Edebiyat tarihi meselesini etraflı bir surette ortaya atan bu ma- kalede kıymetli muharririn fikirleri, bu mevzuda söyliyece- gim esasları #ıralamakta bana çok yardım edecektir. Peyami Safa'nın kitap hakkındaki hükmünü - tamamile objektif ve ilmi bir görüş olmak üzere - buraya koyuyorum: «Türk edebiyatına toplu bir bakış isimli kitap, edebiyat ta- rihlerimizi eski tezkerelerden ayırması lâzım gelen usul bakı- mından ilk ve tek eserdir. Çıkalı üç seneyi geçtiği halde, an'a- neyi kıramadığı için olacak, büyük bir dikkat uyandırmıyan bu kitap, sanatkârla eseri ve devri arasındaki münasebeti daha toplu kavrayabilmek için tezkereciliğin veya bu gün bizdeki şeklile arşivistliğin dar görüşünden kurtulmuştur. Edebi hare- ketleri, içinde doğdukları cemiyet hayatına göre tasnif ve tet- kik eden bu eser, Türklerin yaşadıkları hayat şekillerini tesbit etmek noktasından işe başlıyor...