20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 18

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 18

Siyaset, İktisadiyat ve İçtimaiyat 17 Singapur, bu işler için biçilmiş kaftandır. Burası, Cebelüt- tarık ve Aden gibi bir yarımada değil, Malta ve Hong-Kong gi- bi, kraliyet müstemlekesi ve İngilterenin idaresi altına mevzu bir adadır, Malaka yarımadasının cenub kısmı nihayetinde kâin olan Singapur, garbdan şarka kırk kilometre kadar uzunlukta ve şimalden cenuba yirmi kilometre genişlikte bir parçadır. Ada ile yarımada arasında bir boğaz ve bu boğazın ortasında, Singapur adasını, mukabil kıyıda kâin Johore şehrine rapteden bir şose vardır. Bu şose, boğazı iki koya ayırır. Garb kısmındaki koyun derinliği az olup ancak küçük teknelerin geçmesine mü- saiddir. Şark kısmında kalan koy parçası ise, yirmi kilometre uzunluğunda ve üç kilometre genişliğindedir. Büyük gemiler bu kısma girebilirler. Tabiat, Singapura çok imtiyazlı bir vaziyet vermiştir. Ser- pinti halinde adalarla, koylar, dar geçidler, berzahlar, cetvellerle çevrili olan Singapurun geniş ormanları ve bataklıkları, hariçten sokulmak istiyen kuvvete karşı tabii birer engeldir. Hem deniz hem hava üssü olmak üzere, çok modern vesaitle teçhiz ve kara kuvvetlerile de teslih edilen Singapur İngiliz amirallı- gının eseridir. Singapurun üssübahri ve havai olarak tesisi için İngiltere tarafından yapılan masrafa, Avustralya, Yeni Zelânda, boğazlar, Hong-Kong ve Malezya sultanları da nakden iştirak et- mişlerdir. İnşaat, Baldwin'in muhafazakâr kabinesi zamanında başlamış, 1930 da bitmiş ve bu iki tarih arasındaki Makdonald işçi kabineleri zamanında kâh durdurulmuş, kâh yavaş ilerile- miştir. 1934 denberi de, daha büyük bir faaliyetle tekrar başlamış bulunuyor. Singapurun müda- faa teşkilâtı; Deniz ve hava üssü, Singapur adasının şimal sahilinde tesis edilmiştir. Şarktan doğru gelince, evvelâ, tayyare meydanı ve müştemilâtı ile karşılaşılıyor, Bidayette, bu tayyare istasyonu emrine verilen ve iki kara, bir deniz tayyaresi filotillâsı ile, gene iki filotillâlık bir tayyare gemisinden ibaret olan hava kuvvet- leri, bilâhare arttırılmıştır. Tayyare meydanının etrafı, tayyare- lerle ihtiyat malzemeyi yerleştirmeğe ve makinistler de dahil ol- duğu halde müstahdeminin iskânına tahsis edilmiş binalarla çevrilidir. Empa pare mezar