20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 17

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 17

16 Her Ay Edmond Delage, bu hususta demiştir ki: «Hind denizini Pasifik denizine bağlıyan bütün yollar, Singapura yakın geçmemek için, çok uzak sapa yollardan gitmeğe, yahut, adalar arasındaki tehli- keli geçidlerden dolaşmağa mecbur olacaklardır.» Gene meşhur İngiliz deniz münekkidi Hector Bywater, 1930 da harb gemilerine dair neşrettiği bir eserde şöyle diyor: «İngil- terenin muazzam ticaret filosunun başlıca dört geçidi arasında müdafaası en zor olan, Akdenizden ve Süveşyten Hind denizine geçen şark yoludur. Ticari yük burada ikiye ayrılır, biri Çin de- nizlerine, diğeri Avustralyaya ve Yeni Zelândaya doğru gider.» Hind denizi bir nevi İngiliz gölüdür ki, Hindistan ve Birman- ya kıblesini, garbde, Afrikadaki İngiliz nüfuzu altında bulu- nan arazi ile şarkta Malezya ve cenub adaları iki sütununu teşkil eder. Fakat, bu İngiliz gölünde, Fransız Madagaskarı, Portekiz Mozambik'i, Şarki Afrikadaki yeni İtalyan imparatorluğu, İran, Siyam ve Felemenk Hindistanı gibi yabancı topraklar vardır, Şu hale göre, bu geniş mıntakada, İngiliz bahriye nezaretinin tasav- vurları meyanında bulunan devletler arası kombinezonu tahak- kuk ettirmek kabildir ve Almanya, bugün İngiltere mandası al- tındaki Tanganyika olan eski Şarki Afrika müstemlekesini is- tirdad emelini beslerken, belki ayni tasavvurda bulunmaktadır. Pasifik Okyanusunun cenubu garbi kısmı için de ayni mü- lâhazalar vardır. Bu kısımdaki İngiliz toprakları, yani Malezya, Borneo'nun şimali garbisi, Hong-Kong, Avustralya, yeni Gui- n&e'nin şarkı, Bismark ve Salomon sıra adaları ve Yeni Zelânda, Fransız Hindi Çinisi ile, Siyam ve Felemenk adalarile, henüz Amerika nüfuzu altındaki Philippine adalarile ve Formose ada- sile irtibattadır. Bu topraklar heyeti mecmuası ortasında, Si- yam, her iki deniz ortasında mutavassıt bir mevki tutmakta, Malezya yarımadasının en sıkışık noktasında sahib olduğu Kra berzahı sayesinde hâkim bir vaziyette bulunmaktadır. Singapur, gerek coğrafi vaziyeti, gerek Britanya siyasetin- deki mevkii itibarile, Pasifik denizinden Hind denizine geçen muvasala yollarına hâkim bulunmak, Hindistan ve Malezya- daki İngiliz müstemlekelerini müdafaa etmek ve icabında, Pasi- fik açıklarında, Avustralya ve Yeni Zelânda istikametlerinde harekete geçmek vazifelerile mükelleftir.