20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 33

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 33

32 Her Ay min ederdi. Burada ecnebilere akşamları yazlığa mahsus açık bir sahnede en iyi konserler, en iyi temsiller verdirirdi, ve burada her şehirliye, her ecnebiye bütün dünyada göremiye- ceği bir hazineyi gösterirdi. 26 — Saraydan sonra, Sarayın etrafına gelelim, Acaba zen- gin olmıyan bir millet bu çok güzel yarım adayı ecnebilerin gelmesine müsaid olmıyan bir halde bırakmalı mı? Zannedi- yor musunuz ki Sarayburnundaki bostanlar, kısmen tramvay- la, kısmen de yaya olarak bir saatlik bir yolculuğun zahmeti- ne katlandıracak kadar caziptir? Bir Amerikalı, bu servet menbalarından tamamile başka suretle istifade ederdi. Bu mülâhazalarıma karşı, burasının daima maruz kaldığı şimal rüzgârını bir mahzur olarak gösterirsiniz. Şimal rüzgârına hakikat halde güzel ve ahenktar cam paravanalarla pekâlâ karşı koymak ve burasını bir dünya şehri promenadı haline sokmak ve buradan her İstanbullu ve ecnebiye şehrinizin en güzel bir noktasını göstermek mümkündür, Kendime şu suali daima soruyorum: Acaba bu park sarayın cenub istikametine doğru niçin uzatılmıyor? Mali menbaları mahdud olan bir millet için dün- yada tesadüf olunabilecek en güzel bir arazi parçası üzerinde sebze bahçeleri yapmak, çirkin barakalar vücude getirmek, ve İena inşa edilmiş bir hastane ile Sarayburnunu ve Ayasofya- nın ahengini bozmak ne kadar doğrudur?.. Hayır, sayın dinleyiciler! İstanbulun bu kısmında milyon- luk servetler bulunuyor ve yalnız kaldırılması ve istifade olun- masını bekliyor. 27 — Fakr ve zenginlik hakkında son bir kaç kelime SÖy- liyeceğim: Tabiatin size verdiği bu ilâhi servetin yanında, ay- rıca şehrinizde bulunan mebanide de, ilâhi büyüklükte servete malik bulunuyorsunuz, Bu mebani, şehrinizin silüetini, şehirler arasında ikinci bir benzeri bulunmıyacak bir şekilde güzel- leştiriyor. Bu güzelliği okelimelerle ifade edebilecek kadar şair değilim. Yapabileceğim hareket, bunların önünde huşu ile iğilmektir. Ancak geçmiş bütün bir asrın ve bu günün dahi şe- hir inşası bakımından bu siluete karşı yaptığı tadilleri görmiye- cek kadar kısa görgülü değilim. Beyoğlu ecnebiler tarafından