20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 12

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 12

Siyaset, İktisadiyat ve İçtimaiyat 11 manya, İngiltere ve İtalyanın garantilerine rağmen, eski Lo- karnoyu yırtmıştır. Soviyet - Fransız misakı hakkında ayni şey söylenemez. Çünkü bu, Fransa için bir emniyet âmili olduğu gibi, Soviyetler için de emniyet âmilidir. Yani her ikisinin de işine yarar. Binaenaleyh bu anlaşmanın müeyyidesi, bir söz, hatta imzalanmış bir misak değil, coğrafya vaziyetinin icâpla- rıdır. Büyük harpten evvelki Fransız - Rus ittifakı, Fransayı bir felâketten kurtardı. Almanyayı da felâkete sürükledi. Eski ittifak harpten evvelki Almanya'yı mağlüp ettiğine göre, yeni ittifak daha kolay mağlüp edebilir. Almanya'nın bu gün için garpte taarruza geçmek isteme- diği muhakkaktır. Çünkü garpte taarruza geçtiği takdirde kar- şısında yalnız Fransa'yı değil, İngiltereyi de bulacaktır. Başve- kil Baldwin, İngilterenin hududu, Maniş denizi olmayıp Ren nehrinden geçtiğini bildirmedi mi? Hem Almanya garpte taar- ruza geçmemekle büyük şeyden de vaz geçmiş olmuyor. Alsas- Loren asırlardanberi el değiştiriyor. Almanların elinde iken Fransızlara geçiyor. Almanlar bir hamle yapıp alıyorlar. Ya- rım asır ellerinde tuttuktan sonra tekrar Fransızlara geçiyor. Almanya Alsas'tan daha ehemmiyetli ganimetler peşindedir Bu itibarla bugün için garp hakkında her türlü teminatı verebilir. Fakat şarkta serbest kalmak şartile. İşte Lokarno müzakerele- ri bu nokta etrafında dolaşıp durmaktadır. Fransa, Rusyayı feda edip de Almanyayı şarkta serbest bırakırsa, Rusya'yı da- ğıtan ve Avrupa'da hakimiyet kuran yarınki Almanya karşı- sında âciz kalacağından korkmaktadır. Şarkta Rusya, garpte Fransa, ortadaki Cermen birliğine karşı bir muvazene teşkil e- diyor. Rusyanın yalnız kendi emniyetini düşünüp te Fransayı düşünmediği ve Fransanın yalnız kendini düşünüp de Rusyayı hesaba katmadığı zamanlarda daima Almanya kazanmıştır. Bismark oPrusyası böyle şark ile garbi biribirinden âayı- rarak Bismark Almanyasını kurmaya muvaffak oldu. Bismark iktidarda kaldıkça, Rusya ile Fransa arasında bir anlaşma ya- pılmasına mani olmuştu. Bismark çekildikten sonra İkinci Vil- helm'in beceriksizlikleridir ki şark ile garbi biribirine bağladı. Ve bu siyasetin hatasını Alman milleti 1914 yazında anladı. Hitler Almanyası da şarkı garpten ayırmak siyasetini takip e-