20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 82

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 82

İlim ve Fen 83 sati hâsılı zarbının murabbaile, mütenasiptir. Keyfiyet ise, yu- karıda dediğimiz gibi, dalgayı terkib eden armoniklerin ade- dine bağlıdır. İşitme uzvu olan kulak vazifesini mükemmel bir surette görür. Bir kulak mürekkeb veya mahlut sesleri kolaylıkla un- surlarına ayırabilir; meselâ kalabalık bir sokakta giden bir şa- hıs bir kamyon gürültüsünü, bir otomobil kornasını, tramvay çanını, polis düdüğünü birlikte işitse bunların husule getirdiği mahlut sesi beyninde mürekkiblerine ayırabilir sesleri birbi- rinden ayırt edebilir. Bir orkestranın çıkardığı mahlut sesi din- liyen kulak bu sesi mürekkiblerine ayırır. Musikide pratik yap- mış olan bir kulak bu karışık sesleri en küçük mürekkiblerine de ayırabilir, Kulak semitonluk fasılaları kolaylıkla ayırabildiği gibi ge- niş bir şiddet gayesi dahilinde çalışabilir, Bu vadide mühim eserler meydana koymuş olan Amerikada Bell telefon kumpan- yası reşerj lâboratuvar şefi Fletcher'in iddiasına göre kulağın işitmiş olduğu kuvvetli sesin perdesi bu sesin yalnız frekansına bağlı olmayıp ayni zamanda sesin şiddet ve bünyesile yakın- dan alâkadardır. İşitilen sesin ceharet (peklik) ve keyfiyeti de, yukarıda bahsettiğimiz, üç karakteristiğin her üçüne bağlıdır. Bu halde perde tâbiri kulağın işittiği sese münhasır olup bu perdenin adedi kıymeti ses frekansının adedi kıymetinin ayni değildir. Musiki cihazile veya şarkı söylemekle hâsıl edilen bir notanın perdesi ile frekansı arasındaki bu zahiri fark üzerinde müzis- yenler ile fizikçiler arasında uzun zamandanberi münakaşalar cereyan etmektedir. Son araştırmalar her iki tarafı da haklı çı- karacak deliller vermiştir. N İşitme mekanizması üç parçadan mürek- İşitme mekanizması keptir: (1) Dış kulak, (2) orta kulak, (3) İç kulak. Kulağın zarfı yahut toplayıcısı * olan ve nevıma megafon vazifesini gören dış kulak dışarıdan topladığı ses şeklindeki mihaniki ihtizazları bir kanal vasıtasile kulak zarına nakleder, Hava ile dolu olan orta kulak Eustachian borusu denilen ve tazyiki müsavi kılan (yani tazyik muvazene- tini temin eden) bir kanalla burun arkasına kadar imtadad