20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 87

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 87

ALA 88 Her Ay sedilmektedir. Bu fiil, normal kulaklarda olduğu gibi, sağırlarda da hissedildiğine bakılırsa işitmeğe bağlı değildir. Ii. Kunsden tarafından yapılan üçüncü mühim tecrübede kulağın frekanslar ile şiddetteki farkı seçebilmek kabiliyeti üze- rindedir. Seçilebilen perde farkını (df) ve perdeyi (İ) le göste- rirsek saniyede 500 ile 4000 frekanslar arasında df/£ nisbeti 0.003 bulunmuştur. Yani normal kulak 1000 ile 1003 frekanslı, 2000 ile 2006 frekanslı sesleri birbirinden tefrik edebilmektedir. Bu fark bir semitonun onda birinden aşağıdır. Şiddeti (E) ve seçi- lebilen şiddet farkını (dE) ile gösterirsek vasat şiddetler için dE/E nisbetinin yüzde (10) olduğu bulunmuştur. Frekansı 512 olan sesler için işitme eteği ile tahammül gayesi arasında 300 işitme fark hatvesinin mevcut olduğu anlaşılmıştır. Pes ve tiz frekansları için bu hatveler adedi daha küçüktür. (Sekil: 3) de gösterilen münhaniler normal kulaklı insanlar üzerinde yapılan tecrübelerle elde edilmiştir. Sağırlarda işitme etekleri normal tazyikten daha yüksek tazyiklidir. Bu fark sa- gırlığın derecesine göre dğişir. (İşitme eteği) münhanisi taham- mül münhanisine yaklaştıkça yani iki münhani arasındaki satıh küçüldükçe sağırlık derecesi büyür. Ağır işiten insanlara yardım için âdi seslerin şiddetini bu etek münhanisinin üstüne çıkar- mak üzere yardımcı cihazlar kullanmak lâzımdır. Maamafih işit- me eteği tahammül münhanisine yakın olan ağır sağırlarda yar- dım imkânı azalır. Fleteber ile Munsen işitme üzerinde daha muaddel cihaz- larla yaptıkları yeni araştırmalarla (Şekil: 3) de gösterilen mün- haninin şeklini değişmiştir. Şiddet (yani tahammül) eteği isitme frekansı gayeleri arasında az çok sabit olduğu (yani bir müsta- kim şekline yaklaştığı) halde işitme eteği evvelki münhaniden az çok farklıdır. Kulağın hissettiği ses şiddetleri gayesi Sesin kudreti (o (Şekil: 3) de gösterildiği gibi büyüktür. Dalgaların cihetine amud müstevi üzerin- de bir santimetre murabbaına bir saniyede gelen kudret diye ta- rif edilen bu şiddetler tazyik değişikliklerinin murabbalarile mütenasiptir. Ses tazyikleri ile şiddetlerinin adedi kıymetleri aşağıdak cetvelde velrilmiştir. yük gild koli na | mu) hidi mil kilo lan Sun ve k