20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 47

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 47

Felsefe, Ruhiyat ve İçtimaiyat 47 cessüdü, maddi ve ameli tahakkukudur. Bütün cihan tarihinin ruhu, onların tarihidir denebilir. Bir teselli noktası var ki, o da büyük adamların istifadeli dostlar olmalarıdır. Nakıs bile olsa, kendisinden bir şey kazan- maksızın büyük bir adamla konuşulamaz. O, canlı bir nur mem- baldır. Bütün âlemin karanlıklarını aydınlatmıştır, aydınlatıyor. Ve bu dışarıdan yakılmış bir lâmba değil, fakat ilâhi bir mevhi- be ile yanan tabii bir ışıktır. Öyle bir ışık ki fıtri ve orijinal bir hadisten, kahramanlık asaletinden kuvvet almaktadır. (1) ». Bu prensiplerden hareket eden Carlyle bü- Nietzsche: tün insaniyet tarihini kahramanların bir resmi geçidi haline getirmiş; milletler ve medeniyetlerin yerine ismihasları ikame etmiştir. Nitekim ayni asırda Nietzsche de bütün tarihi seyri (Übermensch) in sürüye dikte ettiği hâdiseler, «fevkalbeşer» iradesinin tahakkuku gibi görmektedir: «Her büyük adam retroactive bir kuvvete sahibdir. Onun yüzünden bütün tarih teraziye konmuştur, ve mazinin binbir sırrı onun elinde halledilmektedir. Tarihi tamamile mey- dana çıkarmak mümkün değildir. Mazi tamamile keşfedilme- miştir. Çünkü büyük adamlara aid daha birçok retroactive kuv- vetlerin bilinmesi lâzımdır. (2)». Tarihi hürriyetçilik fikirleri, determinizmin inikşafına rağ- men gene az çok tadil edilmiş şekillerde devam etmektedir. (Ernest Renan) a göre insani hürriyetin karakteri, ondaki na- mütenahilik şuurundadır. O tıpkı Pascal gibi insanı, psikolojik namütenahiliğin sahibi olmak itibarile tabii determinizmi için- de hür görüyor. Hıristiyanlık tarihine aid mütebahhirane ba- kışlarında bu hürriyetçi telâkki hâkimdir (3). Nitekim milli- yeti ve milli inkılâblar tarihini de ayni ruhi hürriyet (Liberte spirituelle) fikrile izaha çalışmıştır (4). (1l Thomas Carlyle: Les Heros, le culte des höros et VHöroigue dans VHistoire, trad-par J. Izculx. (1-4). (21 Födöric Nietzsche: Le Gai Savoir. (Historia oAbscondita). (31 Renan, (La vie de Jesus), (Les Anges), (Les Apötres) ve (Ante- Christ), (Averroğs) gibi eserlerinde tarihi &rudition sahifeleri ara- sında bu fikirlerini inkişaf ettirmektedir. (4) 1870 muharebesinden sonra Fransız milletini ikaz fikrile ya- zılmış bir eserdir. Ernest Renan: Gw'est ce gu'une Nation?