20 Mart 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 31

20 Mart 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 31

30 Her Ay 22 — Adalara, Bebek, Moda, Erenköyü gibi en pahalı ikamet semtlerinin yerleşmiş olduğu yerlere gider. Bu en pa- halı ikamet sistemi neticesi olarak şehirdeki meskenler sene- de dört ay ve sayfiyedeki meskenler de senede sekiz ay boş ka- lır. Bu iki meskenli olmak lüksünü dünyanın en zengin milleti dahi yapamaz. Kendi kendime ekseriya şu suali soruyorum: Acaba bu fakir İstanbullu bu lüksü niçin yapıyor? Hiç şüphesiz her garblı da yazın yahud kışın dört hafta seyahate çıkar, dağlara, göllere, ormanlara gider. Yer değiştirmek mo- dern insanın biyolojik bir ihtiyacıdır. Garbın büyük şehirlisi bu mevki tebeddülünde ayni zamanda bulunduğu iklimi muhi- tindeki insanları da değiştirir. Ve büyük şehirde muhat oldu- ğu muazzam binalar yerine serbest sahalar bulur. Gerek İstanbul, gerek Beyoğlu cihetleri, şehrin bu iki kıs- mının kendisine mahsus tabii güzelliklerinden istifade edile- rek tesis edilmiş olsaydı, buraların halkı bugün Adalarda bul- dukları ağaçları, tabiat ve deniz güzelliklerini kendi muhit- lerinde de bulabilirlerdi. Fakat vaziyet böyle olmadığı için, fakir İstanbullu, bütün farkına rağmen en pahalı bir mesken sistemine gitmek, ve hiç birisi kendisini tamamen memnun etmiyen iki meskene sahip olmak mecburiyetinde bulunuyor. 23 — Bu işaretimle servetinizih yeni bir isbatini ortaya koymuş oluyorum. Kendi kendinizi fakir sandığınız için, bü- tün hareketlerinizde daima ilk sirada elinizin altında bulu- nanla iktifa ediyor, ve daha ilerisini düşünmüyorsunuz. Yarım evle, yarım sokakla iktifa ediyorsunuz, şehir inşaatının sizlere tahmil ettiği vazifelerin yüzde yüz başarılması imkânını dü- şüneceğiniz yerde her işin yarı yarıya yapılmasını daha fai- deli görüyorsunuz. Bu yarı iş görmenin neticesi ne oluyor, biliyor musunuz? Bu hareket tarzının neticesi şu oluyor ki «fakrınız» içinde her sokağın, her evin bedelini, daimi tamirlerle çabuk eskime yü- zünden, iki misli, üç misli daha fazla öldürüyorsunuz. Halbuki fakir olan bir millet için tamamile bunun aksine hareket et- mek daha çok iktısadi olur. Bütün inşaat ve tesisatınızda mu- ayyen bir plân ve sistem dahilinde, daha ziyade (kalite) ye dikkat etmeli, iyi ve temiz iş elde etmelidir. BR e ri YAL Bi elm reka