20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 100

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 100

102 Her Ay Saray devrinde edebiyatın bir cazibesi de politika idi. Biz, Kemalin, Hâmidin, Fikretin, politika tarafla- rına bayılıyorduk: Fikret «Sis» i yazdığı için büyük şairdi. Ke- mal nebi idi, vahyi: «Git vatan Kâbede siyaha bürün!» dü. Hâ- mit dâhi idi: «Târık, Endülüs hükümdarlarının hazineleri için- desin!» demişti. Hatta sarayın zulmüne târizdir diye Mizancı Murat beyin «Turfanda mı? Turfa mı?» sı bile edebiyattı; Abdülhalim Mem- duhun manzumeleri bile şiirdi. Siyasi hicivler, zalim hükümetler devrinde, muharrirle- rine büyük lütuflarda bulunurlar. Hugo'nun Expiation'u, Bar- bier'nin, Thönier'nin Jambes'leri, Agrippa d'Aubignönin Tra- gigues'i, Ziya Paşanın Zafername şerhi, Fikretin Sis'i gibi... Halit Ziya politikasız bir edebiyatla devrini fethetti ki bu, güçtür. Halit Ziyanın edebiyatına hayatı da yardım etmedi: Namık Kemalin yüzünde Magosa zindanının karanlığı duruyordu; Fik- rette, eğilmeyen heykelin mermeri vardı; mektep çocukları bu nebilere bayılıyordu. Halit Ziyada böyle bir sahne tertibatı yoktu. O, zalim hü- kümetler devrinde, sanat adamlarını küçültecek kadar ehemmi- yetli bir refah içindeydi. Öyleyken sırf sanatının sırtına dayan- dı, büyük kaldı. Halit Ziyanın kuvvetli bir tarafı daha var: O, sanatı sahi- den sevdi. O, parasızlığın mecburi inzivası içinde mecburi ça- lışan adam değildi. Onun hayatında, refah, her eğlenceyi ona kolaylaştıracak kadar erkenden ve bizim memlekete göre bol mikyasta başladı. Fakat Halit Ziya, hayata fukaralığın ördüğü dört dıvar ara- sındaki mahrum insanların çalışacakları kadar çalıştı. Dünya lezzetlerinin hiç biri eserlerini muntazam yazmak için odasına kapanmaktan Halit Ziyayı alıkoyamadılar. Müreffeh bir adam- da elli sene süren bu sanat aşkı, bir ahlâk faziletidir; sessiz, cakasız bir sanat imanıdır. İşte 5 Mayıs gecesi biz hem Türk romancısını, hem bu iman adamını alkışladık. Mithat CEMAL