20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 29

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 29

28 Her Ay haklarından istifade etmek üzere bulunan İngiliz ticaret gemi- lerini himaye etmek hususunda hükümetin gösterdiği zaaftan beyanı teessüf ediyor, İngiliz mükellefinin ağır vergilere kat- lanarak teçhiz ettiği muazzam donanmanın, başka ne vazifesi olabileceğini soruyor; diğer muhalif hatipler biraz daha kapalı tarzda, umumi infialin hakiki sebebini başka kıyafetlere soka- rak yine hükümete hücum. ediyorlardı. Pariş gazetelerinin de, uzun uzadıya mevzuu bahsettikleri bu gürültülü celse, «Bilbao» şehrinin General «Franco» tara- fından abloka edilmiş bulunmasından, ve buraya erzak götür- mek istiyen ingiliz gemilerinin yollarından çevrilmiş olmala- rından neşet ediyordu. Mutedil hatipler, sivil ahalinin aç kal- ması ihtimalini ileri sürüyorlar: fakat hakikat amele partisi liderinin söylediği gibi olsa gerek; bakınız, Londradaki dostum, mektubunda bu hususta neler söylüyor: Bir kaç İngiliz ticaret gemisinin, «Bilbao» etrafında dolaş- tıktan sonra hamuleleri olan patatesleri satamadan avdete mec- bur kalmaları, İngilterede çok fena tesirler yaptı. Asırlardan- beri, denizleri kendisine, tabii, düm düz bir cevelângâh sayan İngiliz, ağzında piposile, kumanda mevkiine geçen her İngiliz kaptanının, gemisini istediği istikamete götürebileceğine ina- nıyor. Ve İngiltere gemilerinin bütün dünya denizlerinde ser- best dolaşırken her hangi bir engelle karşılaşmalarına, malla- rını istedikleri gibi satamamalarına tahammül edemiyor. «Bilbao» ya sokulamıyan bu İngiliz kaptanları, İngiliz ti- caretinin bu sadık hizmetkârları, bir kaç gün içinde İngilterede şöhret kazandılar. Gazeteler, resimlerini bastılar ve nihayet hadise parlamentoda hiç beklenilmiyen bir şekil ve şiddette patlak verdi. Ve İngiltere efkârı bir kere daha ihsas etti ki, kendisi her şeye tahammül eder: fakat bütün dünya denizleri- nin İngiliz ticaret filolarına açık olmamasına, İngiliz gemileri- nin mallarını diledikleri gibi ihraç edememelerine ve nihayet satılamıyan patateslere, asla! A.S.