20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 30

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 30

Ayın Notları Siyasi hadiseler BELÇİKA VE DEVLETLER, — Belçika umumi harpten evvelki bi- taraflığına dönmeğe eski müttefiki Fransa ile İngiltereyi zorla rast etmişli. Her iki büyük devlet kendi rızalarile Belçikayı Lokarno mi- sakındaki ve Fransa ile olan askeri ittifak muahedesindeki vecibeler- den ve İngiltere ile yaptığı Erkânı harbiyelerin arasındaki anlaşma- dan kurtarmadıkları takdirde Almanya gibi kendiliğinden bunları jes- hedeceğini Brükselin bildirmiş olması Paris ve Londra kabineleri üzerinde büyük tesirler yapmıştı. Çünkü Belçikanın bu suretle ha- reketi alâkadar tarafların gönül rızaları ile aktolunan muahedelerin birer tarajlı olarak feshedilmesine yol açacaktı. Halbuki Fransa ile İngiltere her hangi beynelmilel akdin ancak âkıtlerin rızası ile de- dGiştirilmesini ve feshedilmesini harici politikaları için en mühim bir esas saymaktadırlar. Fransa ile İngiltere esas itibarile Belçikayı taahhütlerinden kur-— tarmağa karar verdikten sonra da bu devleti kendilerine bir suretle bağlamak için çalışmaktan geri durmamışlardı. için İngillere ile Fransa Belçikayı (taahhütlerinden taracak müşterek beyannamenin metni hakkında uzun münakaşa- larda bulundular. Nihayet bu beyanname neşredildi. Belçika kendi müdafaa kuv- vetlerini artırmağa söz vermekten başka bir müsaade göstermemiş- tir. Milletler Cemiyeti misakına sadık kalacağını teyit etmiş ise de mütecaviz devlete karşı askeri harekette bulunacak devletlerin as- keri kuvvetlerine diğer devletlerin kendi topraklarından yol verme- lerine taallük eden on altıncı maddenin yine bitarajlığının yanlış anlaşılmaması ve kendisine taarruza vesile teşkil eylememesi için. yeniden açık olarak tefsir edilmesini istemiştir. İNGİLİZ — FRANSIZ ASKERİ ANLAŞMASI. — Belçika tama- mile Fransa ile İngiltereden ayrılddıklan sonra bunun çekilmesi ile İngiltere ile Fransanın müdafaa tertibatında husule gelen boşluğun