20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 132

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 132

134 Her Ay İmdi bir kimesne zâhir amelini işlerken ben bâtın ilmini ve ilmi hakikati zâhir ameli ile ele getirüp tahsil ederim dese ve kendusinden indice vâfir zahmetler çekse, meselâ kendusin- den esmâullaha müdavemet eylese ve oruclar tutup, halvetler çekse ol kişinin bu hali erik şecerinden üzüm talep etmeğe ben- zer. Bostan issinden murad mürşidi kâmildir. «Niçin kozumu yersin» deyu çekişip kakıdığı tenbihtir ki «niçin olmaz yere rı- yazat ve mücahede ve taab çekersin. Üç ilmi bir amel ile ele getürem mi sanırsın? Her birinin başka ameli ve muallimi ve mürşidi vardır» deyu, ehli kemal olanlar bunların gibi indice sülük edenleri gördükte azâr edüp «Niçün böyle edersin. Sana ev- velâ lâzım olan budur ki var her bir meyve ne şecerinden bit- tüğini bil, andan amel eyle. Senin misalin buna benzer ki bir kimesnenin bağçesinde uğurlayın erik üzüm yemeğe ağaca çı- ka, ceviz teşlaya. Bostan issi anı gördükte niçin yersin kozumu dedüği gibidir.» Zira hakikat mürşidi kâmilin ilmi ve mülkü- dür. Ve anın ameli ve âleti onu bilmeğe meleke ve isti'dat ha- sıl etmek ve mürşidi kâmil izni ile ve terbiyesi ile riyazatı şâk- ka ve ona kemali teslim ve kendi renginden çıkup mürşidin rengi ile hemrenk olmaktır. İmdi mürşid görse ki bir kimesne kenduliğinden esmâya ve riyazata müdavemet eyler, ona der ki: sahibinden izinsiz bağçeye uğurluğa niçün girersin? Pes imdi ilmi tarikatü hakikat mürşidi kâmilin bağçesi ve mülküdür. Ve müdavemeti esmâ ve riyaziyat ol bahçenin ka- pusıdır. Her kim ki kenduliğinden sülük eyler, bir gayri ki- mesnenin bağına uğurluğa girmiş gibi olur. Bunun hariçte bir misali de ona benzer ki bir kimesne bir alay dülger âlâtını bazardan alsa ve kenduliğinden dülgerlik etmek istese, ol kimesne ol san'atı işlemeğe mübaşeret ettikde, her murad ettiği işe kangı âlete, kangı pusata yapışacağını bil- mez. Bir üstad anı gördükte: «Bire sanat ugrısı, güstah, ham dest, bizim san'atımızı uğurlamak mı istersin? Bu bizim âleti- mizi sen niçin aldın?» der. Eğerçi ki ol kimse ol âlâtı bazardan akçesile almıstır, İmdi Azizin bu beytten muradi, mürşidsiz, ben tarikata ve