20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 82

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 82

İlim ve Fen Buz Üzerindeki Kulübe Kutup mıntakasında kışlıyarak ilmi tetkiklerde buluna- cak olan Soviyet heyetinden dört kişi, bu tetkikatını Arktik okyanusu ortasında yürüyen buzlar üzerinde yapacaktır. Bu dört kişi, burada, tavanı kubbe şeklinde küçük bir hangara ben- ziyen bir kulübede bir sene müddetle yaşıyacaktır. Bu kulü- benin uzunluğu 3,70 metre, genişliği 2,70 metre ve yüksekliği de 2 metre olacaktır. Kulübenin siyaha boyanmış olan dış kıs- mı, buzlar üzerinde kulübenin ta uzaklardan görülebilmesini mümkün kılacağı gibi, siyah rengin daha ziyade güneş şuala- rını alması sebebiyle, içerisini de nisbeten daha çok sıcak tu- tacaktır. Filhakika, bu keyfiyet çok mühimdir, zira burada buzlar üzerinde kışlıyacak olan dört kişi gayet az miktarda ya- kacak madde götürmektedir. Bunlar, yemek pişirmek için gün- de ancak bir buçuk litre petrol kullanabileceklerdir. Kulübenin iskeleti, düralüminyumdandır ve gayet hafif- tir. Bunun etrafına kauçuk bir bez gerilecek ve bunun üzerine de, gene kauçuktan mamul ve içi hava dolu şilteler konacaktır. Ayrıca, tüy dolu ve ipekli pikeden yapılmış iki kat bez örtü o- lacak ve hava dolu şiltelerin üzerine de ren giyiği derileri is- tif edilecektir. Bunların hepsinin üstüne de hava şeraitine mü- tehammil hususi kimyevi bir mahlüle batırılmış bir kalın bez kılıf geçirilecektir. Yerde de on beş santim kalınlığında içi ha- va ile dolu şilteler bulunacaktır. Pencerelerde cam yerine, bil- hassa bunun için yapılmış kırılmaz ve şeffaf bir madde konu- lacaktır, Bu madde, Soviyet tekniğinin bir yeniliğidir. Bu ku- lübe hafif ve portatiftir. Buzların kırılması ihtimalinde, dört kişi, kulübeyi, bozmadan başka yere çekebilecektir. Bütün sık- leti 160 kilodur. Kulübenin bir köşesi, mutfaktır ve orada bir petrol ocağı vardır. Heyet yanına her biri 48 litre petrol alan 60 tane kauçuktan mamul çuval alacaktır.