20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 116

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 116

118 Her An Pertev Paşaların birincisi, Mehmet Sait Pertev Paşadır, divan sahibidir. Diğeri, İbrahim Ethem Pertev Paşadır, divanı yoktur. Birbirine karıştırdıkları bu iki paşadır (*|. $$ # Mehmet Pertev efendi. — Sultanahmet camii muvakkiti- nin oğludur. İstanbulda doğdu. İlim tahsil ettikten sonra sene- lerce Anadolu muhasebesi kaleminde kullanıldı. Reisülküttab şair Arif efendinin konağına devam eyledi, Orada meşhur Ha- let efendi ile ihtilât, daha sonra divan beylikçisi şair İzzet be- yin dairesine müdavemet etti, Onun himmetile Amedi odasına girdi. Vasıf efendinin yerine Vakanüvis oldu. Zaptettiği va- kayiin müsveddeleri, bilâhare Vakanüvis olan Asım efendiye tevdi olundu. Bülükâtı erbaa kitabetleri, muahharen Ametçi- lik tevcih kılındı. Ordu ile Edirnede bulunduğu esnada «Şairanın şem'i ümi- dinde Pertev kalmadı» o mısraımın noktalı harfleri adedince Hicri 1222 (1607) de vefat etti. Şeyhlerin şairlerinden olan Se- zai merhumun civarına defnolundu. Kendi yazısile iş'ar mecmuası, Diyarbekirli hoca Refet e- fendide idi. O zamanlar, meşahirin yazılarını toplamak arzu- suna düştüğümden mecmuayı görmek istemiştim, Bazı sahife- lerin arasına raptedilmiş olan gazellerden bir ikisini rica etti- gimden Refet efendi, suretlerini bana yazdırıp mecmuaya koy- duktan sonra asıllarını ihda ve mecmuayı istirdat etmişti. Bir kaç sene sonra vefat etti. Satılan kitapları arasında o mecmua zuhur etti. Epey para verip aldım. Mecmuanın methine dair Seyh Galip merhumun yazısile bir manzume münderiçtir. gi * Seyyit Mehmet Sait Pertev Paşa. — İsmi, siyasiyat ve ede- biyat tarihlerinde geçen bu zat hakkında teracimi ahval ki- taplarında verilen malümat, beş on satırdan; o da memuriyet tarihlerini göstermekten ibarettir. Pek garazkâr rakibi, belki düşmanı canı olan Bozoklu Akif Paşanın «Tabsara» da söylediği sözler ise, Pertev Paşanın - (*1 « Hadikatül vüzera» ve «Devhatül meşayih» zeylleri müellifi Rifat efendi ile «Lügatı tarihiye ve coğrafya» sahibi Rifat efendiyi de birbirine karıştıranları gördük.