20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 32

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 32

Siyaset ve İktisadiyat 31 mak ve Arnavutluk ile Yugoslavya arasında müstakimane bir vazi- yetin meydana gelmesini kolaylaştırmak üzere Kont Ciano Tiranı resmen ziyaret elmiş ve kral Ahmed Zogu ve nasırları ile görüşmüş- tür. Bu ziyaret İtalya ile Yugoslavyanın arasındaki anlaşmanın bir kat daha samimileşmesine yardım eder, YENİ İNGİLİZ KRALININ TAÇ GİYME MERASİMİ. — 500 mil- yondan jazla nüfusu bulunan ve kürei arzın karasının beşle birini kaplamış olan İngiliz imparatorluğunun. başı olup geçen kânunu ev- velin on ikisinde biraderi sekizinci Edvardın hususi hayatı dolayısi- le feragat eylemesi üzerine İngilterenin ve Dominyonların kralı ve Hindistanın kayseri ilân edilen kral ve imparator Altıncı Jorj ma- yısın on ikisinde dünya tarihinde emsali pek az görülen ihtişam ve tantana ile taç giydi. Bu merasime dört milyona yakın halk ve imparatorluğun her ta- rafından gelen hükümdarlar, prensler, başvekiller ve nazırlar ve bütün dünya devletlerini temsil eden heyetler ve Tamis nehrini dol- duran İngiliz donanması iştirak etmişlir. Eski Roma imparatorlu- ğunun çok gölgede kaldığı İngiliz imparatorluğunun bütün dünyaya yayılan parçalarını birbirine bağlıyarak kuvvetli camia yapan yegöne âmil hepsinin ayrı ayrı unvan ve salâhiyetlerini haiz olan müşterek hükümdarın şahsıdır. İmparatorluğun arasındaki birliği ve bağlan- İıyı kuvvetlendirmek için taç giyme merasimine fevkalâde ehemmi- yet verilmiştir. Bu merasimin akabinde İngiliz imparatorluğu eczası bulunan devletlerin başvekilleri ve nazırları Londrada bir konje- rans aktetmişlerdir. Yine ayni maksatla Londrada toplanan dünya devletlerinin mes- ul adamları kendi aralarında ve İngiliz devlet adamları ile mühim siyasi görüşmelerde bulunmuşlardır. Bu suretle Londradaki taç giy- me merasimi bütün dünya işlerini alâkadar eden bir cihan konje- ransı mahiyetini alır. Bu müzakerelerde en siyade İngiltere ile Fran- sa arasında mühim siyasi kararlar verilmiştir. Bundan başka İngil- lere umumi harpte bitaraf kalan devletlerle Baltık hükümetlerinin bundan sonra alacakları vaziyeti öğrenmeğe büyük ehemmiyet ver- miştir. İNGİLİZ İTALYAN ZIDDIYETİ, — İngiltere kralının taç giyme merasimi bütün dünya devletlerinin fikir teatisine ve bir arada görüş- melerine iyi bir vesile olmuştur. Fakat diğr tarajtan Habeş harbin- de üraları jena halde açılıp ta Akdeniz anlaşması ile tabii münase- bata başlıyan İngiltere ile İtalyanın arasında yeni bir zıddiyet ve gerginlik ayni merâsimden ileri gelir.