20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 33

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 33

32 Her Ay Söyle ki İngiltere hükümeti taç giyme merasimine iştirak için dünya hükümdarların ve devletlerini Londraya mümessil göndrmeğe davet ederken İtalyaya ilhakını hukukan tanımamış olduğu Habe- sistanın Avrupada bulunan hükümdarını dahi davet etmişti. İtalya İngilterenin bu davetini kendisine karşı tahrikcüyane bir hareket sayarak Londraya hususi bir heyet göndermedi. Daha sonra İngiliz matbuatının İtalyaya karşı olan meşriyalını garazkârane sayıp Londradaki İtalyan muhabirlerinin cümlesini geri aldırdı ve İngliz gazetelerinin İtalyaya girmesini menetli, Âdeta İtalya İngi- tereye ve İngilizlik ile alâkadar olan bir işe boykot ilân etmiştir. KIZIL DENİZDE HÂKİMİYET DAVASI, — İngiltere ile İtalya arasındaki sıddıyet Kızıl denizde her iki tarafın buraya hâkim ol- mak için yapmakta olduğu hazırlık dolayısile bir kat daha şiddet bulmuştur. İtalyan kuvvetleri Yemenin sahilindeki küçük adaları iş- gal ve tahkim ettikleri gibi Babülmendep boğazının garp sahilinde Fransadan 1935 anlaşması ile aldıkları sahilleri ve Dumeire adasını tahkim etmişlerdir. Adeta Kızıl denizin cenup methalini İtalyanlar içeriden tutmuşlardır. Bundan başka Kızıl deniz sahilindeki Eryitre müstemlekesine vali tayin olunan İtalyanın en meşhur ve muktedir deniz kumandanı Amiral Foe, Asab limanını tahkim ederek Kızıl de- nizin Cebelüttarıkı haline getirmektedir. İngilizler dahi Babülmen- dep ağzındaki Perim adasını ve boğazı Hint okyanusu tarafından yandan muhajaza eden Adeni tahkim ederek Kısl denizin ağzını dışarıdan ellerinde tutmak istiyorlar. TÜRKİYE VE YUGOSLAVYA. — Başvekil İsmet İnönü Yugos- lavya başvekili ve hariciye nazırı Dr. Stoyadinoviç'in Ankaraya yap- tığı seyahati iade etti. Yugoslav halkı ve hükümeti dost ve müttejik devletin misafirlerini jevkalâd ağırladılar. Belgraddan sonra İsmet İnönü ve maiyeti Bosna - Hersek'i Adriyatik sahiline kadar gezmiş- lerdir. Yugoslavya kabinesinin tanıdığı üç mühim gruptan Diri doktor Mehmet Sipahi ile Şevki Behmenin temsil ettikleri Bosna - Hersek müslümanlarıdır. Türk adamlarının hâlâ bir çok duygularile Türk- lere merbut olan bu unsurun yaşadıkları yerlere Yugoslavyanın dost ve müttefiki olarak yaplıkları seyahat dolayısile Yugoslavyanın da- hili politika için de hayırlı bir tesir yapmıslır. Bu seyahat ile iki müt- tefik ve dost devletin münasebatını bir kat daha sağlamlaştırmak— tan başka bir maksat takip edilmemiştir. Maahaza Soviyet matbuadtı bu seyahati yanlış telâkki ederek o yolda neşriyi yapmışlardır. Türk matbuatı cevdp vererek vaziyeli tenvir -etli.