20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 83

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 83

Her Ay Soviyet Kutup Seferi Soviyetler birliğinde kutup arazisine gitmek üzere, muaz- zam bir keşif ve tetkik heyetinin tedarikleri yapılmakta ve se- fer tertibatı hazırlanmaktadır. Bu sefer heyeti, tayyarelerle giderek kutup arazisinde tertibat alacak bir kısım ilim adam- ları ile bütün kutup mıntakasında devamlı tetkiklere girişmek üzere Arktik okyanusunun sabih buzları üzerinde kışlıyacak dört kişilik bir ilim heyetinden mürekkeptir. Kutup arazisi müdekkiklerinden Papanin, Tass Ajansı mu- harrirlerinden birisi ile yaptığı bir görüşmede, yakınlarda, ha- vaların müsaadesi ile başlıyacak bu sefer etrafında aşağıdaki “ izahatı vermiştir: «— İlmi ehemmiyeti ölçülemiyecek derecede büyük olan bu seferin istihzaratına, daha 1936 şubatında başlanmıştır. Fil- hakika, daimi hareket halinde bulunan buzlar üzerinde kışla- mak için kuvvetli hazırlıklar yapmak ve ayni zamanda da en şimalde kâin Soviyet kara toprağı olan Rodolf adasında bir im- dat üssü kurmak icap eylemekte idi. «1936 senesinde, «Rusanov» buzkıranı, yiyecek ve yaka- cak maddeler ile bir kısım ilmi aletlerden mürekkep oldukça ağır yükleri Rodolf adasına isal etmiştir. «Yapılacak ilmi tetkikler için hususi portatif aletler ısmar- lanmıştır. Heyetin bütün levazımının, adamlarla birlikte, do- kuz ton sıkleti geçmemesi icap etmektedir. Bir buçuk senelik giyecek, yiyecek ve yakacak hazırlanmıştır. Ayrıca, küçük ve hafif fakat ayni zamanda tamamile kâfi derecede kuvvetli bir radyo istasyonuna lüzum vardı; bu radyo istasyonu da hu- susi“plânlar üzerinden yapılmıştır. «Herkov'lu mühendis Perli de, kışlama istasyonuna ve rad- yoya lüzumlu elektrik enerjisini verecek rüzgârla işler hafif fakat sağlam bir motör tertibatı hazırlamıştır. «Bütün bu lüzumlu eşyanın ve makinelerin hazırlanmasın- da ve yapılmasında en tanınmış mütehassıslar çalışmıştır.