20 Nisan 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 28

20 Nisan 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 28

Siyaset ve İktisadiyat 27 ederek sıra beklemek mecburiyetindedirler. Geçen asrın meş- hur İngiliz diplomatlarından birinin, çocuğunu, doğar, doğmaz bu kolleje kaydettirdiğini naklederler. «Eaton» da öğleden sonra ders yoktur. Talebeler, dershane- ler yerine oyun sahalarına koşarlar, akşama kadar kriket ve sa- ire gibi İngiliz oyunları oynarlar. Her ders senesi sonunda, «Ea- ton» kollejile «Haunox» kolleji arasında yapılan atletizm müsa- bakaları Oxford ile Cambridje arasındaki müsabaka kadar mü- himdir. «Eton» un kendisine mahsus küçük, ve azaları yine mahdut bir klübü de vardır. P. O. P. ismini taşıyan bu klübe girebilmek bir kollejli için yine büyük bir şeref meselesidir. Esasen İngil- terede yerleşmiş bir kanaate nazaran bir İngiliz hayatında an- cak, iki defa sevinebilir: bir defasında «P, O. P.» ye girerken, bir defasında da «Royal Yatch Club» e kabul olunurken, Fransız muharririnin bu kollej hakkında verdiği malümat daha çok uzun, hepsini buraya nakledemiyeceğim; yalnız ma- kalesinim bir tarafında şöyle bir cümle sıkıştırmış: Ne, kriket oyununda kazanılan muvaffakiyetler, ne «P, O, P.» klübüne kabul edilmiş olmak, kollejlileri, mektep nizam- namesinin şiddetli hükümlerinden vikaye edemez. Bu güzide klübün en mağrur azası, spor sahalarının en yenilmez şampi- yonu, bazan bir nevi «meydan dayağına» dahi çekilebilir, Kol- lej terbiyesinin kendilerinden beklediği ahlâki vasıflarda bir zaaf gösterir, Britanya imparatorluğunun her tarafında idame- ye mecbur olduğu İngiliz ruh ve ananesini temsil hususunda her hangi bir gevşekliği hissolunursa!» Londradaki dostum, gönderdiği son mektupta, geçen ay için- de İngiliz parlamentosunda cereyan eden hararetli bir müza- kere ve münakaşadan bahsediyor. Vakur, temkinli bir belâga- tin hüküm sürdüğü, muarızların yekdiğerlerine karşı, azami nezaketle hitap ettikleri bu mecliste, o gün bütün bu kaideler, ananeler unutulmuş gibi görünüyor; muhalif parti kimseye söz söyletmek istemiyor, hükümet fırkasından her hangi biri söze başlıyabilmek için, reisin şiddetli müdahale ve ihtarlarını bek- liyor. Umumi harpte bir İngiliz alayında zabitlik ettiktensonra şimdi amele fırkasının başında bulunan «M. Atlee» de en meşru